broken clouds
11°C
26.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9975
usd
111.6175
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Обука за возаче поскупљује од 10.000 до 35.000 динара

01.11.2018. 13:33 13:44
Пише:
Фото: Dnevnik (Radivoj Hadžić)

Правилник за ауто-школе у Србији, који је ступио на снагу 25. октобра, прописао је да свако возило за обуку мора да има АБС кочиони систем, да полигон мора да има успон за кретање возила под ручном кочницом, да су ауто-школе обавезне да обезбеде простор за камионе с приколицом за кретање уназад са скретањем лево и десно под пуним углом.

Камиони и аутобуси морају да имају терет од најмање 30 одсто своје носивости током практичне обуке и на испиту. Такође, полигон више не може бити јавна површина и мора бити у власништву или закупу ауто-школа. Прописано је и да полигон може бити и изван града, док полагање мора бити у самом граду. Нове обавезе доносе и поскупљење обуке за будуће возаче, а за колико тачно – знаће се за петнаестак дана. Неке ауто-школе су већ повећале цене око 10.000 динара, а има најава да би обуке за поједине категорије могле поскупети и 30.000.

Секретар Привредне коморе ауто-школа Србије Младен Рашета објашњава за „Дневник” да цене обуке за будуће возаче свакако не могу остатити исте, с обзиром на то да је повећана цена закупа полигона и да је цена горива знатно виша од оне која се рачунала приликом утврђивања prеthodnog ценовника за обуку.

90 одсто ауто-школа у Новом Саду донеће нову цену

– Нови Правилник с новим обавезама свакако утиче и на промену цене обуке будућих возача, с обзиром на то да је донео обавезу сваке ауто-школе да има полигон, било свој или под закуп, али и због изградње успона за кретање возила под ручном кочницом – каже Рашета. – То су трошкови које су ауто-школе имале да би испуниле услове за даљи рад и сасвим је извесно да ће њихов део бити пребачен и на цену обуке. Цена обуке већ неколико година није мењана па ће испуњење нових прописа које је донео тај акт свакако довести до њене корекције. Влада Србије одређује минималну цену обуке и она је до сада била 1.000 динара по часу за Б категорију. У међувремену су ауто-школе ушле у систем ПДВ-а па морају да наплаћују 20 одсто више од почетне цене. Када се разговарало о цени обуке, цена литра горива је била 108 динара, а сада је 171, па самим тим ауто-школе морају кориговати своје ценовнике. 

1.500 динара по часу обуку за Б категорије

Ауто-школе се не договарају о јединственој цени обуке у целој држави, напомиње Рашета, већ се у појединим градовима у Србији власници договарају о ценовнику да би имали барем приближне услове за обуку.

– Извесно је да ће 90 одсто ауто-школа у Новом Саду донети нову цену обуке, узимајући у обзир нова правила, а и до сада су се стално прерачунавале да ли с постојећом ценом могу преживети или не. Нови Правилник им је само разлог више да подигну цену обуке, а било их је и пре њега. Стално се на састанцима прича о томе да ли повећавати цену обуке, и колико, као што се и грађанима чине уступци давањем отплате на неколико рата. Сада је дошло до тога да је неиздрживо наставити обуку по старим ценама и нови ценовници су неминовни – каже Рашета.


Влада утврђује најнижу цену, али не и највишу

Законом о безбедности саобраћаја Србије предвиђено је да Влада Србије прописује најнижу цену обуке. Она је то урадила још 2012. године. Но, за разлику од минималне цене обуке, не постоји максимална па је заправо ауто-школама остављена могућност да цене коригују у складу с тржишним дешавањима. Пошто су се тржишна кретања за шест година знатно изменила, почев од цене горива, плате инструктора обуке по сату, обавезних полигона... одлука ауто-школа да сада повећају цене обуке за многе није изненађење нити нешто што се није дало наслутити.


Скреће пажњу и на то да цена обуке зависи од броја заинтересованих кандидата па се догађа да ауто-школе у мањим градовима, где је кандидата мање, имају више цене него оне у већим, у којима је заинтересованост знатно већа па самим тим и рад и зарада бољи.

– У мојој ауто-школи у Апатину цена обуке је била виша него у већим градовима јер има заинтересованих кандидата, а трошкови су нам исти као и код свих других. Због тога је код нас цена била 1.200 динара по часу, док је код других била 1.000.  Сада ћу, највероватније, с обзиром на цену горива и нове трошкове за полигон, с 1.200  подићи на 1.500 динара по часу за обуку за Б категорију. Но, за обуку за трактор – јер таквих има највише – цена ће бити и виша, па претпостављам да ће бити коригована на 1.800 динара по часу јер нова правила налажу возњу под оптерећењем, која значи већу потрошњу горива, квачила – рекао је Рашета.

Љ. Малешевић

Пише:
Пошаљите коментар