KONKURENCIJA OBORILA CENE Lidl dobro protresao tržište
NOVI SAD: Evropska banka za obnovu i razvoj procenila je da je dolazak nemačkog Lidla na tržište Srbije samo početak i da u narednom periodu sasvim sigurno možemo da očekujemo modernizaciju maloprodaje i to uglavnom kroz akvizicije i nove investicije.
Šef agrosektora EBRD-a jugosistočne Evrope Miljan Ždrale objašnjava da je to predvidivo jer se na tržištu Srbije više od 50 odsto male trgovine odvija kroz neformalni tradicionalni sektor.
- Razvoj moderne maloprodaje, uz poštovanje tržišnih standarda poslovanja, koji se primenjuju u razvijenim zemljama EU , može doneti benefite za kompletan vrednostni sistem u tom sektoru. Od dobavljača, primarne proizvodnje preko logistike i prehrambene industrije– ocenio je Ždrale.
Ukoliko su njegove prognoze tačne tržište maloprodaje u Srbiji nastaviće da se trese. Jer, Lidl je za samo dva meseca uzrdmao tržište maloprodaje, otrgnuvši u prvom momentu od najvećih trgovinskih lanaca u zemlji od tri do četiri odsto učešća. Procene Komisije za zaštitu konkurencije , koja je uradila ospežno istraživanje maloprodaje, bile su proletos da će Lidl vrlo brzo uzeti do sedam odsto tržišta i tako smanjiti učešće vodećih lanaca “Deleza” koji je 2016. učestovao sa 21 odsto i “Merkatora” , u čijem sastavu su IDEA i Roda, koji je imao 16 odsto .
S druge strane, procene kompanije “Nielsen Adriatic” o trenudu u ovoj godini koji je rezultat sprovedenog istraživanja su da je vrednosna prodaja vodećih proizvođača u objektima koji se nalaze u blizini Lidlovih objekata u oktobru opala za 9,42 odsto u odnosu na isti mesec prethodne godine.
Po oceni Saše Đogovića iz Instituta za tržišna istraživanja, ukrupnjavanje trgovinskih lanaca je nešto što je neminovno, jer je tako svuda u svetu.
- Ne samo Lidl, već svi maloprodajni lanci ugrožavaju male radnje i to je nešto što ne može da se promeni. Svuda dolazi do ukrupnjavanja tako da će male radnje ukoliko žele da prežive morati da izaberu drugačiji asortiman ili da se specijalizuju – procena je Đogovića.
Po oceni srpskih ekonomista i stučnjaka , nemački “Lidl” bi u Srbiji mogao za godinu ili dve zauzimati od 10 do 15 odsto tržišta s obzirom da ima odličnu strategiju koja se ogleda u niskim cenama koje privlače srpske potrošače kojima je svaki dinar dragocen i koji imaju male prihode od kojih kupuju najosnovnije namirnice. Kao dokaz za takvu procenu, stručnjaci navode podatak da su mnogi marketi od kada je “Lidl” počeo da radi bili prinuđeni da spuštaju cenu osnovnih prehrambenih proizvoda. Po oceni Saše Đogovića iz Instituta za tržišna istraživanja “Lidl” je počeo da nekim marketima koji su ovde već godinama cenovno parira, što pokazuje da su Nemci dobro proučili srpsko tržište i da dobro poznaju srpskog potrošača.
- Dakle, oni su fokus stavili na nisku cenu, a sve ostalo uključujući i odnos kvalitet-cena su sporedne stvari. Zbog niske kupovne moći građana Srbije , niska cena je u ovom lancu i najjača karika sa kojom lako mogu da pariraju svim ostalim konkurentima- ocenio je Đogović.
Za Gorana Papovića, predsednika Nacionalne asocijacije potrošača, nije ni malo čudo što su prodavnice Lidla– njih 19 u 14 gradova u Srbiji – često mesto u koje odlazi srpski kupac, jer se to dogodilo i u drugim državama u kojima su Nemci otvorili svoje prodavnice.
- U svim državama u kojima “Lidl” posluje došlo je do toga da su i ostali lanci spustili cene u proseku za 20 odsto, što je dobro za potrošače. No, kao zamerka ovim prodavnicama je odnos domaćih proizvođača na rafovima u odnosu na ostale. Mislim da treba videti koliko je domaćih dobavljača i naročito kada se radi o voću i povrću – ukazao je Papović.
LJ. Malešević