Kad zazimi u Kazahstanu, nama skoči cena TNG-a
Vozače koji kao pogonsko gorivo koriste tečni naftni gas, popularni auto-plin, na benzinskim pumpama prošle nedelje dočekale su više cene i to gorivo skuplje je nekoliko dinara.
U zavisnosti od mesta gde se toči, za litar je potrebno od oko 72 dinara pa i do gotovo 76. Razlog za poskupljenje tog goriva na našem tržištu je povećanje potražnje u celom regionu, gde je, takođe, poskupelo. Kako kaže sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović, reč je o uobičajenoj promeni cene u ovo doba godine jer na tržištu raste potražnja za tečnim naftnim gasom pa zbog toga i poskupljuje.
– Sezonski uticaj na cenu tečnog naftnog gasa je uobičajen i to se oseća na tržištu u celom regionu – kaže Mićović. – Više od polovine auto-gasa koji se troši u Srbiji se uvozi iz Rusije, Kazahstana, Poljske... Pošto i u tim zemljama u ovo doba godine raste potražnja za TNG-om, zbog toga dolazi do poskupljenja. Sličan proces, ali i suprotnom smeru, odvija se s proleća, kada opada potražnja za TNG-om i, po pravilu, cene idu naniže.
Korišćenje TNG-a kao pogonskog goriva je isplativije nego benzin ili dizel, a uz to je u pitanju ekološko gorivo, čijom se upotrebom smanjuje zagađenje. Manji troškovi su za mnoge bili dobar razlog da svoje automobile prilagode za upotrebu TNG-a, ali potrošnja tog goriva u Srbiji opada zbog, kako kaže Mićović, visoke akcize. Naime, na svaki litar se obračunava akciza, porez na dodatu vrednost i naknada za obavezne rezerve i taj iznos dostiže oko 51 odsto cene TNG-a koju plaćaju potrošači na pumpama.
– Potrošnja TNG-a u Srbiji pada iz godine u godinu zbog akcizne politike. U našoj zemlji je opterećenje, odnosno dažbine koje se plaćaju na to gorivo, najviše u Evropi. To uzrokuje stalni pad potrošnje TNG-a, koji traje već nekoliko godina, a i ove godine je taj trend nastavljen – kaže Mićović.
Iako cena nafte na svetskom tržištu od juna neprekidno ide naviše i sada je barel „brenta” oko 60 dolara, na našim benzinskim pumapama praktično nema promene cena. Litar bezolovnog benzina košta oko 141 dinar, a litar dizela je oko dinar skuplji nego ranije i košta oko 148 dinara.
Po njegovim rečima, 2011. godine na našem tržištu potrošnja TNG-a bila je 370.000 tona, a lane je opala na 250.000 tona, što je izuzetno velika promena i tako nešto se ne dešava ni na jednom tržištu.
D. Mlađenović