Кад зазими у Казахстану, нама скочи цена ТНГ-а
Возаче који као погонско гориво користе течни нафтни гас, популарни ауто-плин, на бензинским пумпама прошле недеље дочекале су више цене и то гориво скупље је неколико динара.
У зависности од места где се точи, за литар је потребно од око 72 динара па и до готово 76. Разлог за поскупљење тог горива на нашем тржишту је повећање потражње у целом региону, где је, такође, поскупело. Како каже секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић, реч је о уобичајеној промени цене у ово доба године јер на тржишту расте потражња за течним нафтним гасом па због тога и поскупљује.
– Сезонски утицај на цену течног нафтног гаса је уобичајен и то се осећа на тржишту у целом региону – каже Мићовић. – Више од половине ауто-гаса који се троши у Србији се увози из Русије, Казахстана, Пољске... Пошто и у тим земљама у ово доба године расте потражња за ТНГ-ом, због тога долази до поскупљења. Сличан процес, али и супротном смеру, одвија се с пролећа, када опада потражња за ТНГ-ом и, по правилу, цене иду наниже.
Коришћење ТНГ-а као погонског горива је исплативије него бензин или дизел, а уз то је у питању еколошко гориво, чијом се употребом смањује загађење. Мањи трошкови су за многе били добар разлог да своје аутомобиле прилагоде за употребу ТНГ-а, али потрошња тог горива у Србији опада због, како каже Мићовић, високе акцизе. Наиме, на сваки литар се обрачунава акциза, порез на додату вредност и накнада за обавезне резерве и тај износ достиже око 51 одсто цене ТНГ-а коју плаћају потрошачи на пумпама.
– Потрошња ТНГ-а у Србији пада из године у годину због акцизне политике. У нашој земљи је оптерећење, односно дажбине које се плаћају на то гориво, највише у Европи. То узрокује стални пад потрошње ТНГ-а, који траје већ неколико година, а и ове године је тај тренд настављен – каже Мићовић.
Иако цена нафте на светском тржишту од јуна непрекидно иде навише и сада је барел „брента” око 60 долара, на нашим бензинским пумапама практично нема промене цена. Литар безоловног бензина кошта око 141 динар, а литар дизела је око динар скупљи него раније и кошта око 148 динара.
По његовим речима, 2011. године на нашем тржишту потрошња ТНГ-а била је 370.000 тона, а лане је опала на 250.000 тона, што је изузетно велика промена и тако нешто се не дешава ни на једном тржишту.
Д. Млађеновић