Banke poskupljuju čak i najobičnije održavanje računa
Građani Srbije sve su manje spremni da uzmu kredit.
Banke zato pronalaze nove načine da zarade: tu su provizije, a i troškovi održavanja, odnosno vođenja tekućih računa. Zgodna je to prilika da se oni povećaju i tako još zaradi. Jedna od vodećih banaka na tržištu nedavno je obavesitla svoje klijente da od septembra povećava cene usluga. Na prvi pogled to nije mnogo – od 20 do 30 dinara po usluzi – ali nakupi se pa mesečno bude i nekoliko stotina dinara više. Istina, klijentima je ostvaljen rok od dva meseca – do 15. septembra – da, ako to žele, izmire obaveze i zatvore račun ili da prihvate nove uslove koje je banka postavila. S obzirom na to da u Srbiji ima banaka koje vođenje i održavanje računa uopšte ne naplaćuju, bar u godini kada se on otvori, pred klijentima je šansa da pronađu finansijsku kuću koja paket koji im odgovara nudi po pristupačnijoj ceni. Pri tome im ostaje da se nadaju da će izabrati bolje jer već je nekoliko banaka najavilo da i one pripremaju promenu tarife.
Bankarima ne ide loše: lane su, uprkos umanjenoj kreditnoj aktivnosti u Srbiji, imali profit od 150 miliona evra.
Zbog smanjenog interesovanja komitenata za kredite, banke sve češće zatvaraju filijale. Posebno su na udaru manji gradovi i varošice. Klijentima u tim sredinama ostaje da se pomire s tim da plaćaju banci koja je ostala, bez obzira na troškove za održavanje računa, kao i provizije. Putovanje u susedno veće mesto je dodatni trošak, a i svi vole da im je bankomat pri ruci. Jer uprkos svim prednostima E i M-benkinga, bez keša u rukama se kod nas ne može živeti.
Hoće li biti velike selidbe računa iz skuplje banke u neku koja ima jeftinije održavanje? Odgovor na to pitanje i nije teško dati, a to je „ne”. Naši ljudi su prilično inertni i ne odlučuju se lako na prelaz. Osim toga, mnogi imaju velike minuse i zaduženja po kreditnim karticama. Kada se u nekoj banci račun zatvara, sve te obaveze se moraju izmiriti. S obzirom na to da su kamate na prekoračenja po računu i kreditne kartice bar duplo veće nego na dinarske zajmove, eto prilike da se sve te obaveze u drugoj banci refinansiraju pod povoljnijim uslovima i smanje tekući mesečni troškovi za održavanje računa. Čak i bez pomenutog najavljenog povećanja troškova, mnogi klijenti i ne obraćaju pažnju na dodatne troškove. A oni su sledeći: osnovni tekući račun s bar jednom karticom staje od 120 do 195 dinara. Oni obimniji, gde spada i više kartica, mogućnost plaćanja računa elektronski su od 300 do 400 dinara. Ček na poček i dalje ostaje hit za odložena plaćanja kod nas. Korisnik će banci po čeku platiti od 10 do 30 dinara. Korišćenje kreditne kartice banke često naplaćuju van računa sto dinara, a njena zamena zbog gubitka ili oštećenja je od 50 do 200 dinara.
Provizija za plaćanje računa kreće se do 20 do 50 dinara. Izdavnje kartica po ubrzanom postupku je 1.000 do 1.500 dinara. Ko izgubi karticu ili mu je ukradu, najbolje je da je odmah blokira. Od banke do banke to košta od 300 do čak 3.000 dinara. Izdavanje novog PIN-a je od 200 do 600 dinara. Kada klijent ima negativno stanje na računu, banka šalje opomenu i blokira račun. Međutim, ni to nije besplatno i kreće se od 200 do 600 dinara. Mnogi klijenti, da se ne bi preračunali, traže proveru stanja na računu, i to brzo, putem SMS. To mogu, ali uz cenu od pet do deset dinara za jedan upit.
D. Vujošević