Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Nesavesne trgovce kazne dovode u red

13.03.2017. 21:54 13:52
Piše:

Dobijaju ekstrasniženja u supermarketima, hipermakretima i buticima. U bankama mogu takođe dobiti popuste, poput dužih rokova otplate za uzete pozajmice, nižih stopa. Kod nas većina ljudi i ne zna da je danas baš njihov dan. A o tome koliko su zaštićeni najbolje govori podatak Nacionalne organizacije potrošača Srbije. U prethodne tri godine na njihovu adresu stiglo je 24.000 pritužbi. Građani su se žalili na probleme koje su imali s trgovcima, bankarima, osiguravajućim kućama, mobilnim operaterima, odnosno svima koji kod nas nude robu ili usluge.

U Srbiji radi više organizacija potrošača – poznatije su pomenuti NOPS i „Efektiva”, koja se do sada najviše bavila zaštitom klijenata banaka kojima su ugrožena prava. U obe organizacije smatraju da bi izmena postojećih propisa u toj oblasti i donošenje novih pomoglo da potrošači u Srbiji budu bolje zaštićeni. Propisi ovakvi kakvi su sada teraju potrošače na to da svoja prava ostvaruju pred redovnim sudovima, a postupci tamo traju veoma dugo.

– Zaštita potrošača mora biti efikasnna i brza – kaže Dejan Gavrilović iz „Efektive”.  – Da bi se to ostvarilo, treba vratiti Tržišnoj inspekciji nedaležnosti koje je imala ranije. Prilikom reklamacije proizvoda inspektori mogu samo da predlože trgovcima ili pružaocima usluga da izađu u susret potrošaču čak i kada je jasno da su njegova prava prekršena. A ako trgovci to neće, upućuju potrošače da pravdu traže pred redovnim sudom. Po prethodnom zakonu mogli su da izriču kazne i nateraju trgovca da prihvati opravdanu reklamaciju.

Goran Papović iz NOPS-a smatra da kod žalbi potrošača treba uvesti prekršajne naloge jer je tu postupak brži i prekršioci se lakše procesuiraju i kažnjavaju nego kod redovnih sudova. Tako bi kažnjavanje nesavesnih bilo efikasnije

– Kada vidim šta se sve događa i sa čime se sve susreću potrošači, mogu samo da kažem – kazna je iz raja izašla – kaže Papović. – Bez brzog i efikasnog kažnjavanja neće biti ni bolje zaštite potrošača.

On naglašava da su poseban problem računi za struju, gas za domaćinstva,telefon. Tu bi po žalbama potrošača trebalo da odlučuje Agencija za zaštitu konkurencije, i to takođe efikasno, da bi zaštitila potrošače i kaznila prekršioce. 

Potrošači kao klijenti banaka posebna su priča.

– Dobro je što je donet Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga pa je u nekoliko navrata i menjan da bi se komitenti više zaštitili – kaže Dejan Gavrilović. – Međutim, na tom planu ima još dosta da se uradi. Mislim pre svega na zelenaške kamate, neujednačenost obračuna kursa, fantomske provizije i još mnogo toga. Banke ili država bi tu trebalo da nadoknade potrošačim ono što su izgubili.

„Efektiva” je najpoznatija po borbi za to da se klijentima koji su kupili stanove kreditima indeksiranim u švajcarskim fancima pomogne da vrate te zajmove shodno svojim mogućnostima. Nekoliko sudskih presuda je i doneto u korist klijenata, što je smanjilo ukupan dug.

D. Vujošević

Piše:
Pošaljite komentar