few clouds
11°C
20.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Несавесне трговце казне доводе у ред

13.03.2017. 21:54 13:52
Пише:

Добијају екстраснижења у супермаркетима, хипермакретима и бутицима. У банкама могу такође добити попусте, попут дужих рокова отплате за узете позајмице, нижих стопа. Код нас већина људи и не зна да је данас баш њихов дан. А о томе колико су заштићени најбоље говори податак Националне организације потрошача Србије. У претходне три године на њихову адресу стигло је 24.000 притужби. Грађани су се жалили на проблеме које су имали с трговцима, банкарима, осигуравајућим кућама, мобилним оператерима, односно свима који код нас нуде робу или услуге.

У Србији ради више организација потрошача – познатије су поменути НОПС и „Ефектива”, која се до сада највише бавила заштитом клијената банака којима су угрожена права. У обе организације сматрају да би измена постојећих прописа у тој области и доношење нових помогло да потрошачи у Србији буду боље заштићени. Прописи овакви какви су сада терају потрошаче на то да своја права остварују пред редовним судовима, а поступци тамо трају веома дуго.

– Заштита потрошача мора бити ефикаснна и брза – каже Дејан Гавриловић из „Ефективе”.  – Да би се то остварило, треба вратити Тржишној инспекцији недалежности које је имала раније. Приликом рекламације производа инспектори могу само да предложе трговцима или пружаоцима услуга да изађу у сусрет потрошачу чак и када је јасно да су његова права прекршена. А ако трговци то неће, упућују потрошаче да правду траже пред редовним судом. По претходном закону могли су да изричу казне и натерају трговца да прихвати оправдану рекламацију.

Горан Паповић из НОПС-а сматра да код жалби потрошача треба увести прекршајне налоге јер је ту поступак бржи и прекршиоци се лакше процесуирају и кажњавају него код редовних судова. Тако би кажњавање несавесних било ефикасније

– Када видим шта се све догађа и са чиме се све сусрећу потрошачи, могу само да кажем – казна је из раја изашла – каже Паповић. – Без брзог и ефикасног кажњавања неће бити ни боље заштите потрошача.

Он наглашава да су посебан проблем рачуни за струју, гас за домаћинства,телефон. Ту би по жалбама потрошача требало да одлучује Агенција за заштиту конкуренције, и то такође ефикасно, да би заштитила потрошаче и казнила прекршиоце. 

Потрошачи као клијенти банака посебна су прича.

– Добро је што је донет Закон о заштити корисника финансијских услуга па је у неколико наврата и мењан да би се комитенти више заштитили – каже Дејан Гавриловић. – Међутим, на том плану има још доста да се уради. Мислим пре свега на зеленашке камате, неуједначеност обрачуна курса, фантомске провизије и још много тога. Банке или држава би ту требало да надокнаде потрошачим оно што су изгубили.

„Ефектива” је најпознатија по борби за то да се клијентима који су купили станове кредитима индексираним у швајцарским фанцима помогне да врате те зајмове сходно својим могућностима. Неколико судских пресуда је и донето у корист клијената, што је смањило укупан дуг.

Д. Вујошевић

Пише:
Пошаљите коментар