(FOTO) REPORTERI DNEVNIKA NA TRASI BRZE PRUGE OD NOVOG SADA DO SUBOTICE Radovi u Kisaču i Stepanovićevu u finišu; Niču i tri nove stanične zgrade
Dve godine nakon što je 7. aprila 2022. obustavljen železnički saobraćaj između Novog Sada i Subotice zbog izgradnje brze pruge između dva najveća vojvođanska grada, na toj trećoj deonici železničkog koridora u Srbiji kojim će vozovi ići 200 kilometara na sat, u najbližoj okolini Srpske Atine primećuju se ogromne promene, a tako je i na čitavoj trasi.
Na Sajlovu je u toku rušenje betonskog mosta preko kanala Dunav–Tisa–Dunav, započeto polovinom marta, zbog čega je prekinuta plovidba. Posao je poveren domaćem preduzeću koje je podizvođač kineskog konzorcijuma „China Railway International Company” i „China Communications Construction Company”, i kako se može zaključiti na terenu, rušenje se odvija prema planiranoj dinamici. Taj posao bi trebalo do juna da bude gotov, a kada središnji deo mosta bude uklonjen, što se očekuje do kraja meseca, moći će da se plovi kanalom. Kada se i ostatak konstrukcije skloni, počeće gradnja novog mosta od čelika. Preko njega će prelaziti dva teretna koloseka za Rumenku, a od mosta će se jedan od njih odvajati ka Rimskim šančevima.
Posao je organizovan tako da komadi betona padaju na baržu, a ne u vodu i odvozi se na mesto predviđeno za odlaganje šuta, a ako nešto i upadne, vadi se i odnosi.
Nedaleko od ovog radnici kineskog konzorcijuma u prethodnom periodu izgradili su još jedan most preko kog su nedavno postavljene i šine, kao i kontaktna mreža. Pored ta dva na Sajlovu, na trasi brze pruge do Subotice, preko kanala Dunav-Tisa-Dunav predviđena su još dva mosta, jedan premošćuje kanal Bečej-Bogojevo, između Zmajeva i Vrbasa, a drugi je zapravo vijadukt u Vrbasu dug 1,5 kilometara.
U Kisaču je kako se golim okom da zaključiti, najveći deo posla završen i u toku su finalni radovi. Od 12. aprila, će u elektro mrežu postavljenu na trasi od Novog Sada do Vrbasa, biti pušten napon, zbog čega su na većini objekata istaknuta upozorenja na opasnost.
Stara železnička stanica je obnovljena i okrečena tradicionalnom žutom bojom, kojom je većina stanica na našim prugama obojena. Završeni su peroni i pothodnik, ugrađeni liftovi.
Da je u tom mestu posao u finišu, dokaz je da su radnici prešli na parterno uređenje u neposrednoj blizini doterane železničke stanice.
Slično je i u Stepanovićevu. Dok se prilazi mestu iz smera Novog Sada, pogled privlači novoizgrađeni nadvožnjak, kojim se već odvija saobraćaj. Reč je o jednom od 58 građevinskih objekata koji su već izgrađeni ili im je gradnja u toku na deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice. Njime je obezbeđen prelazak poljoprivrednika iznad pruge do njiva pošto brze pruge isključuju ukrštanje sa putevima. Ostalo je da se završi priključak na glavni put, a preko njega osim poljoprivredne mehanizacije prelaze i druga vozila.
U okviru izgradnje brze pruge u Stepanovićevu je osim nadvožnjaka na ulazu u selo, izgrađen i podvožnjak iz istih razloga – da bi se izbeglo ukrštanje pruge i puta. Saobraćajnica je asfaltirana, postavljena zaštitna ograda i uskoro bi trebalo da usledi i uređenje okoline. Kao i u Kisaču, radovi na peronima su okončani, ugrađeni liftovi, a u jeku su završni potezi na telekomunikacionom stubu.
Pruga Novi Sad – Subotica-Kelebija duga je 108 kilometara. To je treća deonica pruge za velike brzine od 200 kilometara na sat kroz Srbiju, od Beograda do državne granice sa Mađarskom. U železničkoj stanici Novi Sad Ranžirna 22. novembra 2021. godine zvanično je obeležen početak radova na njoj. Prema simulacijama, kada bude završena, međunarodni putnički vozovi ovu relaciju prelaziće za 42 minuta, a pre početka radova vreme putovanja međunarodnih putničkih vozova iznosilo je čak 4 sata i 37 minuta, što znači da im je prosečna brzina bila oko 40 km/sat.
Projektom modernizacije pruge od Novog Sada do granice sa Mađarskom predviđena je rekonstrukcija devet železničkih stanica i gradnja tri nove. Na spisku za rekonstrukciju našle su se stanice u Novom Sadu, Sajlovu, Kisaču, Stepanovićevu, Zmajevu, Bačkoj Topoli, Žedniku, Naumovićevu i Subotici. Rumenka, Vrbas i Lovćenac su mesta na trasi brze pruge do Subotice u kojima se grade nove stanice sa staničnim kapacitetima.
Predmet rekonstrukcije i modernizacije su i železnički čvorovi. Rekonstrušu se čvorovi u Novom Sadu, Vrbasu i Subotici.
Stanične zgrade Rumenci, Vrbasu i Lovćencu tri su od 58 novih objekata na trasi brze pruge. Gradi se ili su u završnici 30 nadvožnjaka, 13 podvožnjaka, pet galerija, kao i po dva pešačko-biciklistička pothodnika i potporne konstrukcije uz galeriju.
Vrednost ugovora i do sada dva potpisana aneksa iznosi blizu 1,17 milijardi dolara. Rok za završetak radova po ugovoru je do kraja avgusta 2025, ali će prema uveravanjima iz državnog vrha oni biti okončani tokom ove godine.
Z. Milosavljević
Foto: S. Šušnjević