Posle prijave nema više telefonskog maltretiranja
Uporno pozivanje na fiksni telefon i nuđenje određene usluge ili proizvoda, bi, nakon nedavnog usvajanja novog Zakona o zaštiti potrošača, trebalo da prestane.
Doduše, ne istog trenutka jer će novi Zakon početi da se promenjuje za tri meseca, ali svakako bi telefoni, koji su zvonili u tu svrhu, uskoro trebali da zaćute. Naime, novi Zakon sadrži nekoliko novina, među kojima je uvođenje registra “Ne zovi”, u koji će moći da se prijave svi koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju telefonom i nude im razne proizvode. Ovaj registar vodiće RATEL, a trgovci koji ne budu poštovali tu odluku potrošača i nastave da pozivaju one čiji su brojevi uneti u registar mogli bi da budu i prekršajno kažnjeni.
Dakle, registar „Ne zovi„, podrazumeva da će postojati spisak mobilnih i fiksnih telefona koje trgovci više neće smeti da pozivaju kako bi nudili svoju robu ili uslugu. Da bi se neki broj našao u registru, potrebno je da građani svojim operatorima proslede brojeve na koje ne žele da budu pozivani u tu svrhu, a na trgovcu je da se toga pridržava, odnosno da dobro razmisli da li je pametna odluka da se ogluši o to.
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, dobro je što je ova odredba postala deo Zakona o zaštiti potrošača, mada se to moglo uraditi i ranije i donošenjem nekog zakonskog akta.
Novine
Novi Zakon o zaštiti potrošača ima nekoliko novih odredbi u odnosu na do sada važeći dokument. Među njima su i one koje se tiču vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, obaveze trgovca da sačini predračun prilikom pružanja usluga, kao i uspostavljanje evidencije potrošačkih sporova u sudovima i uvođenje prekršajnih naloga za pojedine prekršaje trgovaca. Među odredbama novog zakona su i one koje se tiču rokova za isporuku robe, koje predviđaju raskidanje ugovora ukoliko se dogovoreni rok za isporuku ne ispoštuje.
- Svakako je dobro da je uveden ovaj registar jer to potvrđuju i iskustva drugih zemlja, poput Hrvatske, gde takav registar postoji i funkcioniše odlično - kaže Dragić. - Građani će svom operateru prijaviti da ne žele da ih neko poziva i nudi robu, a potom će se to proslediti dalje - do onih koji će biti zaduženi da te brojeve unesu u registar “Ne zovi”. Trgovcima će biti dostavljeni brojevi telefona koji će biti u registru kako bi pozivanje prestalo. U slučaju da se trgovci, ipak, odluče da pozovu broj koji ne bi trebalo - sledi novčana kazna.
Za sada se još uvek ne zna precizno kada će registar “Ne zovi” u potpunosti zaživeti, ali je sasvim sigurno da će mnogi potrošači prijaviti brojeve na koje ne žele da budu pozivani. To će mnogima olakšati život jer su pojedini trgovci, čija je poslovna politika upravo telefonski poziv, veoma agresivni i neprestano zovu potencijalne potrošače, uglavnom na fiksne telefone, a najčešće žrtve takvog nasrtljivog ponašanja su penzioneri. Naime, reč je, uglavnom, o ponudi o kojoj se informacije ne saopštavaju dovoljno jasno i koja je mahom uslovljena odlaskom na neku prezentaciju. Pri tome se veoma glasno i jasno pozvanom potencijalnom potrošaču saopštava da je dobitnik, recimo, nekog poklona, ali se, po pravilu, izostavlja nešto važno ili se to kaže nerazumljivo - a to je da se, recimo, dostava plaća. Praksa je i da se dosta toga prećuti - pa se potrošač tek na prezentaciji suoči s prodajom robe, koja je, ponekad i više nego duplo skuplja nego u prodavnici.
Mnogo je građana koji su pozive odbijali ili se uljudno zahvaljivali i tražili da pozivi prestanu, ali već godinama telefoni stalno zvone. Uvođenje registra “Ne zovi” trebalo bi značajno da promeni ovo ponašanje jer trgovci koji i dalje budu pozivali i zasipali potrošače reklamnim porukama mogu da se suoče s prekršajnim nalogom i kaznama od 50.000 ili 30.000 dinara, u zavisnosti od toga da li je reč o pravnom licu ili preduzetniku. Ukoliko dođe do sudskih sporova, kazne su mnogo veće - kreću se od 300.000 dinara do dva miliona dinara za pravna lica, odnosno od 50.000 do 150.000 dinara za preduzetnike.
D. Mlađenović