Pojednostavljeno carinjenje ekspresnih pošiljaka u Srbiji
BEOGRAD: U Srbiji počinje primena pojednostavljene i digitalizovane procedura carinjenja ekspresnih pošiljaka, što će doprineti da najveći deo takvih pošiljaka po prispeću bude obrađen u minimalnom roku od 60 minuta.
"Uskoro možete očekivati da će se oko 80 odsto pošiljaka pristiglih preko kurirskih operatora puštati u slobodan promet u roku od sat vremena po prispeću, što je do sada bilo nezamislivo'', izjavio je danas pomoćnik direktora i koordinator Uprave carina Veselin Milošević.
“Da bi ekspresne pošiljke to zaista i bile, neophodno je omogućiti i njihovo ekspresno carinjenje, što smo okončanjem ovog projekta uspeli da postignemo”, rekao je Milošević na završnoj radionici projekta “Uvođenje pojednostavljenog postupka carinjenja ekspresnih pošiljaka“.
Ovaj projekat je realizovala je Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ u okviru Nemačko-srpske razvojne saradnje, u saradnji sa Upravom carina, Ministarstvom finansija i Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i ekspresnim operatorima.
Brzina dobijanja pošiljki od izuzetnog je značaja kada su u pitanju pošiljke poput komponenti za proizvodnju, uzorci, važni ugovori ili dokumenta za poslovanje.
Nov, u potpunosti elektronski, način carinjenja doprineće uštedi vremena i troškova za privredne subjekte i građane i podstaći spoljnu trgovinu i direktne investicije, navodi se i saopštenju GIZ-a.
Suzan Hartman, vođa projekta Alijansa za trgovinske olakšice, rekla je da je za Srbiju saradnja predstavnika državnih institucija i privatnog sektora bila ključna za uspeh ovog projekta i pronalaženje najpogodnijeg postupka carinjenja ekspresnih pošiljaka.
Prema njenim rečima tokom planiranja i implementacije projekta, ova saradnja je ne samo uspostavljena, nego i podignuta na viši nivo.
“Od velikog značaja za uspeh projekta bila je upravo lokalna i globalna operativna ekspertiza ekspresnih operatora. Njihovo iskustvo i uvid u primere dobre prakse veoma mnogo su doprineli pronalaženju rešenja adekvatnih za Srbiju”, zaključila je Hartman.
Njenu ocenu potvrdila je i Tatjana Dinkić iz Sekretarijata Nacionalnog koordinacionog tela za olakšanje trgovine, koji je upravo na inicijativu poslovne zajednice, u novembru prošle godine osnovala Vlada Srbije.
Dinkić je istakla da je sistematičan i zajednički pristup javnog i privatnog sektora problemima koji se pojavljuju u spoljnotrgovinskom prometu veoma važan i da doprinosi naporima Vlade Srbije i njenih partnera u procesu olakšanja i pojednostavljenja spoljne trgovine.
Pomoćnica ministra finansija Snežana Karanović, navela je da je Ministarsvo finansija Srbije dalo neophodnu podršku novoj proceduri između ostalog i kroz Uredbu o izmenama i dopunama Uredbe o carinski dozvoljenom postupanju s robom, koja je stupila na snagu u avgustu ove godine.
Nova pojednostavljena procedura u skladu je sa propisima Evropske unije i Svetske trgovinske organizacije i u potpunosti je elektronska. U način i brzini funkcionisanja postupka mogli su da se uveri i učesnici radionice koji su u tu svrhu posetili Carinsku ispostavu u Novim Banovcima.
Završnoj radionici projekta, održanoj u Beogradu u hotelu Krun Plaza, prisustvovali su i predstavnici carina sa Zapadnog Balkana, koji po ugledu na Srbiju implementiraju isti projekat u okviru GIZ Otvorenog regionalnog fonda za promociju spoljne trgovine, navodi se u saopštenju.