Pljušte zabrane zbog muvanja u privredi
U Centralnu evidenciju privremenih ograničenja prava lica registrovanih u Agenciji za privredne registre prethodnih dana upisano je 30.000 novih mera protiv preduzeća donetih u skladu sa Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
Kako je „Dnevniku” rečeno u Agenciji za privredne registre, u Centralnoj evidenciji privremenih ograničenja lica ima upisano 404.684 aktivne mere protiv 79.093 lica.
Najveći broj mera odnosi se na zabranu raspolaganja novcem, koje su upisane na osnovu rešenja upravnih organa i sudova, zatim, zabrane izrečene na osnovu propisa kojima se uređuje poreski postupak i poreska administracija, objašnjavaju u Agenciji za privredne registre.
Procedura brisanja ili promene podataka u Centralnoj evidenciji privremenih ograničenja pravnih lica, kako objašnjavaju u APR-u, zavisi od pravne forme i toga da li se privredno društvo briše nakon statusne promene ili završenog postupka stečaja ili likvidacije. Agencija za privredne registre ne može usvojiti registracione prijave za brisanje i upis promene podataka u registar sve dok Poreska uprave na pošalje obaveštenje o završetku poreske kontrole ili vrćanja oduzetog PIB-a privrednom subjektu koji je po nekom osnovu upisan u evidenciju.
U Centralnu evidenciju ograničenja prava unose se lica zbog, između ostalog, zabrane obavljanja delatnosti, zabrane raspolaganja novcem, zabrane vršenja dužnosti, zabrane raspolaganja udelima, sankcija poreskih i drugih inspektora, kao i oduzimanja licenci. Pretraga Registra privremenih ograničenja je javna i nalazi se na sajtu Agencije za privredne registre, tako da uz matični broj privrednog društva svako može da proveri da li mu je partner ili potencijalni saradnik u Centralnoj evidenciji ograničenja prava.
Privredni subjekat ne može se brisati iz Registra niti može registrovati statusne i druge promene podataka koje se odnose na osnivača, odnosno člana, naziv, sedište, ulog i oblik organizovanja, prekid ili druge promene podataka, u periodu od dobijanja obaveštenja Poreske uprave da će se kod privrednog subjekta sprovoditi poreska kontrola, uključujući i rad Poreske policije, u cilju otkrivanja poreskih krivičnih dela, do dobijanja obaveštenja da je poreska kontrola završena, odnosno da je Poreska policija završila svoje radnje.
Jedino što Agencija za privredne registre možda da radi i u periodu poreske kontrole i u slučaju privremenog oduzimanja PIB-a je promena podataka u
vezi s obavljanjem delatnosti preduzetnika u slučajevima određivanja poslovođe preduzetnika, odnosno njegove promene.
Treba istaći da se, tek nakon što Poreska uprava obavesti Agenciju za privredne registre da je u privrednom subjektu završena kontrola ili vraćen privremeno oduzet PIB, može pokrenuti procedura brisanja ili promene podataka u registru.
LJ. Malešević