Obaveštenja klijentu na 45 strana: Bankarsko pranje ruku?
NOVI SAD: Profesor Beogradske bankarske akademije Ismail Musabegović kaže da je i za njega iznenađenje informacija da je banka poslala klijentu pismo na 45 strana.
I za mene je to iznenađenje da banka može da pošalje nekome ko je klijent i ko je, po definicije, manje finansijski obrazovan ili totalno ne zna finansije, takav neki dokument pošalje – kazao je Musabegović za TV „Prva”.
Kako kaže, misli da je Narodna banka Srbije već reagovala da dokumenti koji se šalju klijentima moraju da budu transpartenti.
Po njegovim rečima, bankarski sistem je jedan od najuređenijih sistema u Srbiji i on je i eksterno kontrolisan od NBS-a, a ima i interne kontrole, i to je trend da je sve veće obaveštavanje klijenata unapred o njihovih pravima i obavezama.
Na pitanje da li je to obaveštavanje ili neobaveštavanje kada se dobije obaveštenje o izmenama opštih uslova poslovanja na 45 strana, Musabegović kaže da s formalnog aspekta to jeste obaveštavanje.
Oni su svoju zakonsku obavezu izvršili, dodaje on.
Boško Cerović iz Udruženja bankarskih klijenata „Efektiva” kaže da je za klijente to veliko opterećenje i da veliki deo takvog obaveštenja nije ni razumljiv ni jasan.
Govoreći o uvođenju sve više dažbina za izvršene pojedinačne usluge, poput izdavanja naloga za plaćanje, slanje SMS poruka, proveru stanja na bankomatu, Musabegović navodi da je trend u finansijskom svetu bezgotovinsko plaćanje.
Primeri iz Skandinavije, gde gotovine više gotovo da i nema, pokazuju da banka postaje informacioni sistem koji vam daje sve te informacije. Ako ste sposobni da koristite te informacije, možete upravljati svojim buyetom. Ceo sistem je veoma skup, mora biti nekako nadoknađen kroz usluge koje pruža. Niste obavezni da koristite, možete da ostavite karticu kod kuće i da je ne koristite, objašnjava profesor.
Cerović kaže da možemo uvažiti da postoje troškovi banke, ali oni moraju biti transparentno objašnjeni.
Kada dođe do poskupljenja, nema objašnjenja zašto je poskupelo, zašto je neka usluga duplo skuplja nego pre mesec dana, a usluga je ista, to je problem, kaže on.
D. V.