Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Naša auto-industrija deli sudbinu evropske

07.03.2022. 10:17 10:26
Piše:
Foto: Tanjug (M. Milivojević, ilustracija)

U protekle dve godine auto-industrija u celom svetu suočena je s velikim problemima u proizvodnji.

Na to je, pre svega, uticala pandemija koronavirusa, na čijem je samom početku, već u martu 2020. godine, ova industrijska grana bila značajno pogođena. U mnogim zemljama su mnogi pogoni tada bili potpuno zaustavljeni ili je proizvodnja značajno smanjena. Relativno brzo, situacija je počela da se menja na bolje, proizvodnja je startovala korak po korak i polako se činilo da će se sve vratiti u uobičajeni kolosek. Međutim, za sada se to još nije desilo i u ovoj sferi industrije i dalje postoje veliki problemi - nedostaju delovi, pre svega čipovi, problema ima i u lancima snabdevanja, rastu cene sirovina, proizvodnja je usporena. To je dovelo do toga da se nova vozila čekaju mnogo duže nego ranije, a sve je manje proizvođača i trgovaca koji nude popuste.

Aktuelna situacija u auto-industriji u celom svetu neće zaobići ni srpske proizvođače, pošto su oni u velikoj meri zavisni od evropskog tržišta (Zoran Stanić)

Sada se situacija dodatno kopmplikuje zbog intervencije Rusije na Ukrajinu - i zbog sirovina za izradu mikročipova i sankcija koje su mnoge države uvele Ruskiji, a to bi i onako duge rokove za isporuku novih vozila moglo dodatno da produži. Naime, i u Ukrajini i u Rusiji nalaze se sirovine i materijali koji su veoma važni u procesu proizvodnje automobila i već sad su oni značajno poskupeli. Uz to, proizvođači automobila u Rusiji zavise od uvoza, pa je moguće da će proizvodnja biti zaustavljena, a u ovoj zemlji fabrike imaju i proizvođači iz celog sveta, kao što su Hjundai i Reno. Naravno i mnogi svetski poznati proizvođači automobila na ruskom i na ukrajinskom tržištu prodaju mnogo vozila, što sada, zbog uvedenih sankcija neće biti moguće.


Lane u Srbiji prodato oko 30.500 novih vozila

Prošle godine u Srbiji je prodato gotovo 30.500 novih putničkih i lakih komercijalnih vozila, od kojih je 24.044 putničkih. To je za 16,4 procenta više nego godinu dana ranije, kada je, zbog pandemije koronavirusa značajno opala prodaja automobila u celom svetu. Istovremeno, broj prodatih vozila u 2021. godni kaska za onim iz 2019. godine - i to za 11,2 odsto.


Za sada se još ne može reći da li će i u kolikoj meri konflikt između Rusije i Ukrajine uticati na svetsku automobilsku industriju, ali se s velikom sigurnošću može reći da će se svakao odraziti na proizvodnju , a potom i na kupovinu novih automobila i to u negativnom pravcu. Budući da je srpska auto-industrija u velikoj meri zavisna od velikih evropskih proizvođača, ono što se dešava u auto-industriji na globalnom nivou, neminovno će se preliti i na naše proizvođače i tržište.

- Aktuelna situacija u auto-industriji u celom  svetu neće zaobići ni srpske proizvođače pošto su oni u velikoj meri zavisni od evropskog tržišta - kaže predsednik Granskog sindikata metalaca UGS “Nezavisnost” Zoran Stanić. - Mnogi proizvođači automobila u Evropi suočeni su s nedostatkom čipova, kao i nekih drugih materijala i sirovina koji se ugrađuju u automobile. Zbog toga primetno opada prodaja novih vozila jer ih nema dovoljno, odnosno ne mogu da se kompletiraju jer nedostaju delovi.


Manje kupaca i na evropskom tržištu

Da se na tržištu Evrope nova vozila prodaju sporijim tempom nego ranije potvrđuju i podaci o prodaji s početka godine. Da li je razlog tome to što se na nov automobil dugo čeka pa mnogi kupci odustaju ili se novac čuva za neke druge potrebe, naravno da odgovor znaju samo oni koji u kupovinu idu ili ne, ali podaci kažu da je prvog meseca ove godine prodato manje vozila nego u januaru prošle godine. Tako je u januaru ove godine prodato više od 811.000 novih automobila, što je 2,4 odsto manje u odnosu na lanjski januar.


On je istakao da je pandemija koronavirusa pokazala i veliku zavisnost evropskih proizvođača od dobavljača iz Azije, pre svega Kine, a da sadašnja situacija vezana za sukob Rusije i Ukrajine samo dodatno produbljuje problem.

- Kako će se sve ovo odraziti na domaću auto-industriju sada se ne može reći, ali sigurno je da se proizvođaču nalaze u nezavidnoj situaciji. Pošto domaće fabrike proizvode za strane proizvođače automobila oporavak auto-industrije u Srbiji trebalo bi očekivati onda kada se oporavi i proizvodnja automobila u Evropi - kaže Stanić.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar