clear sky
12°C
26.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9975
usd
111.6175
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Наша ауто-индустрија дели судбину европске

07.03.2022. 10:17 10:26
Пише:
Фото: Tanjug (M. Milivojević, ilustracija)

У протекле две године ауто-индустрија у целом свету суочена је с великим проблемима у производњи.

На то је, пре свега, утицала пандемија коронавируса, на чијем је самом почетку, већ у марту 2020. године, ова индустријска грана била значајно погођена. У многим земљама су многи погони тада били потпуно заустављени или је производња значајно смањена. Релативно брзо, ситуација је почела да се мења на боље, производња је стартовала корак по корак и полако се чинило да ће се све вратити у уобичајени колосек. Међутим, за сада се то још није десило и у овој сфери индустрије и даље постоје велики проблеми - недостају делови, пре свега чипови, проблема има и у ланцима снабдевања, расту цене сировина, производња је успорена. То је довело до тога да се нова возила чекају много дуже него раније, а све је мање произвођача и трговаца који нуде попусте.

Актуелна ситуација у ауто-индустрији у целом свету неће заобићи ни српске произвођаче, пошто су они у великој мери зависни од европског тржишта (Зоран Станић)

Сада се ситуација додатно копмпликује због интервенције Русије на Украјину - и због сировина за израду микрочипова и санкција које су многе државе увеле Рускији, а то би и онако дуге рокове за испоруку нових возила могло додатно да продужи. Наиме, и у Украјини и у Русији налазе се сировине и материјали који су веома важни у процесу производње аутомобила и већ сад су они значајно поскупели. Уз то, произвођачи аутомобила у Русији зависе од увоза, па је могуће да ће производња бити заустављена, а у овој земљи фабрике имају и произвођачи из целог света, као што су Хјундаи и Рено. Наравно и многи светски познати произвођачи аутомобила на руском и на украјинском тржишту продају много возила, што сада, због уведених санкција неће бити могуће.


Лане у Србији продато око 30.500 нових возила

Прошле године у Србији је продато готово 30.500 нових путничких и лаких комерцијалних возила, од којих је 24.044 путничких. То је за 16,4 процента више него годину дана раније, када је, због пандемије коронавируса значајно опала продаја аутомобила у целом свету. Истовремено, број продатих возила у 2021. годни каска за оним из 2019. године - и то за 11,2 одсто.


За сада се још не може рећи да ли ће и у коликој мери конфликт између Русије и Украјине утицати на светску аутомобилску индустрију, али се с великом сигурношћу може рећи да ће се свакао одразити на производњу , а потом и на куповину нових аутомобила и то у негативном правцу. Будући да је српска ауто-индустрија у великој мери зависна од великих европских произвођача, оно што се дешава у ауто-индустрији на глобалном нивоу, неминовно ће се прелити и на наше произвођаче и тржиште.

- Актуелна ситуација у ауто-индустрији у целом  свету неће заобићи ни српске произвођаче пошто су они у великој мери зависни од европског тржишта - каже председник Гранског синдиката металаца УГС “Независност” Зоран Станић. - Многи произвођачи аутомобила у Европи суочени су с недостатком чипова, као и неких других материјала и сировина који се уграђују у аутомобиле. Због тога приметно опада продаја нових возила јер их нема довољно, односно не могу да се комплетирају јер недостају делови.


Мање купаца и на европском тржишту

Да се на тржишту Европе нова возила продају споријим темпом него раније потврђују и подаци о продаји с почетка године. Да ли је разлог томе то што се на нов аутомобил дуго чека па многи купци одустају или се новац чува за неке друге потребе, наравно да одговор знају само они који у куповину иду или не, али подаци кажу да је првог месеца ове године продато мање возила него у јануару прошле године. Тако је у јануару ове године продато више од 811.000 нових аутомобила, што је 2,4 одсто мање у односу на лањски јануар.


Он је истакао да је пандемија коронавируса показала и велику зависност европских произвођача од добављача из Азије, пре свега Кине, а да садашња ситуација везана за сукоб Русије и Украјине само додатно продубљује проблем.

- Како ће се све ово одразити на домаћу ауто-индустрију сада се не може рећи, али сигурно је да се произвођачу налазе у незавидној ситуацији. Пошто домаће фабрике производе за стране произвођаче аутомобила опоравак ауто-индустрије у Србији требало би очекивати онда када се опорави и производња аутомобила у Европи - каже Станић.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар