Najvažnijih životnih namirnica biće dovoljno: Za snabdevanje nema zime uprkos koronavirusu
U toku je treći talas epidemije kovid - 19, najsnažniji u odnosu na protekla dva pika ali u pogledu snabevanja i odlaska u prodavnice u ovom trenutku nije se ništa bitnije promenulo.
Trgovci kažu da robe ima dovoljno i da nema ni velikih gužvi ni preterene kupovine u smislu kupovanja naviše namirnica radi stvaranja zaliha.
U velikim trgovinskim sistemima navode da za razliku od prvog pika kada su u prodavnicama bile velike gužve i potrošači kupovali i šta im treba i ne treba, sada je situacija sasvim izmenjena, pazari se obavljaju uobičajeno, ne primećuju ni da se kupuje više, a ni manje.
Reklo bi se, da su potrošači izvukli pouku iz protekla dva talasa epidemije, da ne treba trošiti novac stvarajući zalihe i nepotrebno izazivati nestašice, jer robe ima na tržištu. To su videli u prvom talasu kada na pojedinim policama nije bilo robe, a ne dugo posle toga, brzo su bile punjene novom istom robom. Tada su bili najtraženiji toalet papir i kvasac, a ova dva artikla nisu sada posebno tražena, ima ih, i nema najava da ih neće biti.
- Ima svega i dovoljno – kazali su u Univereksporu – Posebnu pažnju usmerili smo na osnovne životne namirnice i najtraženije artikle. Treći talas epidemije izazvan virusom kovid-19 nije doneo znatno izmenjene navike u ponašanju potrošača koje su neko vreme ustaljenje. Ali je epidemija vratila u fokus velike formate radnji u kojima se potrošači osećaju sigurnije zbog velikog prostora i šireg izbora artikala, pa se to ponašanje zadržalo i sada. Naime, veća potrošačka korpa i manji broj odlazaka u radnju je nešto što je obeležilo navike potrošača u ovom momentu i to je najveća izmena u odnosu na period pre kada su manje komšijske radnje, uz svakodnevni odlazak u kupovinu, imale primat.
Predsednik Društva trgovaca Novog Sada Šumić kaže da su i mali trgovci počeli sa onlajn trgovinom, ali da ona, nije
naišla na veliko interesovanje, baš zbog toga, jer su im mušterije iz komšiluka. Više je onlajn trgovina prisutna u kupovini – prodaji odeće i obuće nego prehrambenih proizvoda - navodi Šumić.
I u Univereksportu kažu da je onlajn u prehrambenoj industriji i dalje na niskom nivou u odnosu na druge trgovinske grane, premda je u naletima epidemije primetno povećanje tražnje za onlajn kupovinom.
Ni u marketima Lidla nisu primećene oscilacije u potrebama kupaca, ni značajnije razlike u potrošačkim korpama.
Po rečima predsednika Društva trgovaca Novog Sada Mlađana Šumića sve je isto kao da nema više od 2.000 zaraženih dnevno. –Kupuje se uobičajeno, kupci su smireni i ne postoji strah od nestašica – kaže Šumić navodeći da su male radnje zadržale stalne mušterije, ali da oni sada uz uobičajene dnevne artikle se interesuju i za robu sa sniženim cenama, i češće je kupuju, dok ranije nije bilo tako.
Šumić kaže da se u svim radnjama poštuju mere zaštite i da se ni u jednu prodavnicu ne može ući bez maske.
- Imamo vođe smena koji na to obraćaju pažnju, premda i trgovci znaju da opomenu musterije, ako kojim slučajem uđu bez maske, radi brze kupovine.
Z. Delić