Na ulicama preko 30.000 novih četvorotočkaša
U Srbiji je tokom 2021. godine prodato 30.416 novih automobila, što je za 16 odsto više u odnosu na godišnji nivo iz 2020, rekao je predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin.
On je kazao da je protekla godina bila vrlo izazovna kada je u pitanju prodaja novih automobila u Srbiji, ali da je situacija slična i na globalnom nivou.
„Uspeli smo da se tržište u odnosu na 2020. podigne za 16 odsto i prodato je oko 4.000 novih vozila više nego 2020. U toku protekle godine registrovano je 30.416 novih vozila za razliku od 2020. kada je prodato 26.400 vozila”, naveo je Belin.
Ocenio je da bi rezultati bili bolji da, pored pandemije, nije bilo problema sa nestašicom vozila na tržištu u Srbiji.
Belin je naveo i da je tržište u Srbiji bazirano na ceni i objasnio da domaći kupci biraju automobile prema mogućnostima, a ne prema potrebama.
Kada je reč o najpopularnijim automobilima na domaćem tržištu, Belin je naveo da su protekle godine najtraženiji bili „fijat” i „škoda”. Posle ova dva brenda, kako kaže Belin, kupci u Srbiji se najradije opredeljuju za „reno”, „tojotu”, „folksvagen”, dok je po potražnji na šestom mestu „dačja”.
Premijum brendovi „mercedes”, „audi” i BMV, kaže predsednik Asocijacije, imaju svoju stalnu klijentelu.
„Premijum automobili beleže vrlo korektan nivo prodaje, koji je na istom nivou poslednjih desetak godina”, napominje Belin.
Električna vozila kvari cena
Kada su u pitanju električni automobili i hibridi, Belin je podsetio da je ove godine, kao i prethodne, država obezbedila subvenciju za kupovinu ovih vozila.
Rekao je da je subvencija pomogla prodaju hibrida, ali da se interesovanje građana za električne automobile nije povećalo. Prema njegovim rečima, cena je jedan od glavnih uzroka zbog koga se električni automobili slabije prodaju. Takođe, razlog je i problem sa infrastrukturom i nedovoljnim brojem punjača.
Istakao je da, iako su vozila na struju budućnost, u Srbiji ih je u toku protekle godine ukupno registrovano oko 50, od čega su većinu kupile velike kompanije koje se bave ekološkim pitanjima ili su služila kao test vozila u firmama koje se bave prodajom tih automobila.
Rekao je da je u protekloj godini prodato oko 1.200 mercedes automobila, oko 600 audija i 250 lend rovera, dok se za BMV odlučilo oko 800 kupaca.
Belin se osvrnuo i na proizvodnju automobila tokom protekle godine i rekao da je u martu 2021. nastao problem u proizvodnji, kada je došlo do poteškoća sa isporukom mikročipova neophodnih za završetak automobila.
Dodao je da se ovaj problem preneo i u ovu godinu, ali da očekuje da se situacija stabilizuje u drugoj polovini tekuće godine.
„Proizvodnju otežava i problem koji se javlja sa silicijumom, gde je Kina kao najveći proizvođač silicijuma zatvorila tri rudnika, a on je osnova za pravljenje aluminijuma, koji je neophodan za svaki automobil”, objasnio je Belin.
Takođe, dodao je da se na proizvodnju negativno odrazila i energetska kriza, kao i poskupljenje energenata i goriva, što dovodi do poskupljenja automobila, nestašice materijala za proizvodnju i manju potražnju, zbog čega su mnogi brendovi smanjili proizvodnju.
Prema očekivanjima predsednika Asocijacije, ova godina će, uz sve nedaće, proći sa istim rezultatima kao lane, a da se poslednjih meseci ove godine očekuje poboljšanje situacije na planu proizvodnje.
Upitan da prokomentariše situaciju sa delovima za automobile, Belin je kazao da na tržištu fale delovi koji u sebi imaju mikročipove i elektronske komponente.
„Na delove se čeka po nekoliko meseci, u zavisnosti od toga kako se koji proizvođač snašao na tržištu”, kazao je on.
U izjavi za Tanjug Belin je prokomentarisao i odnos između kupovine novih i polovnih vozila, te ocenio da veliki broj ljudi kupuje polovna vozila, ali da nova vozila nude udobnost i bezbednost, zbog čega njihova kupovina ne zaostaje za polovnim automobilima. Poručio je da prilikom kupovine novih vozila svaki prodavac i brend nudi posebne povoljnosti u vidu povoljnih kamatnih stopa, produženih garancija i servisnih intervala.
D. Mlađenović