Mihajlović: Brže rušenje nelegalnih zgrada
BEOGRAD: Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije Zorana Mihajlović izjavila je da će danas pred poslanicima Skupštine biti deset zakona iz oblasti građevinarstva i saobraćaja čiji je cilj da se domaći propisi usklade sa standardima EU.
Među zakonima će se, između ostalih, naći izmene Zakona o planiranju i izgradnji, Zakon o ozakonjenju objekata, novi Zakon o građevinskim proizvodima, kao i izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i zakona iz oblasti vazdušnog i vodnog saobraćaja.
"Menjamo zakone kako bi išli u korak s vremenom i dostigli u tim oblastima evropske standarde. Imaćemo moderan transport i građevinarstvo", rekla je Mihajlovićeva novinarima pred početak sednice Skupštine Srbije.
Istakla je da se donosi potpuno novi Zakon o građevinskim proizvodima koji će prvi put regulisati kvalitet građevinskih proizvoda i napomenula da su zemlje u regionu odavno to uradile.
Istakla je da se donose izmene i dopune Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju koje će posebno regulisati taksi prevoz, pošto u Srbiji ima najmanje 17.000 taksista koji su sastavni deo transportnog sistema svakog grada.
Mihajlovićeva kaže da je trebalo da lokalne samuprave ranije reše veliki broj problema u vezi s taksi prevozom i da će te izmene omogućiti kvalitetan taksi prevoz.
Kada je reč o izmenama Zakona o planiranju i izgradnji i Zakona o ozakonjenju objekata, kaže da će biti rešen problem nesavesnih investitora i da će moći lakše da se ruše nelegalni objekti, pošto su do sada upravni sporovi trajali i po nekoliko godina. "U međuvremenu se prodaju stanovi i onda lokalne samouprave nisu mogle da ruše takve bespravne objekte", kazala je ministarka.
Takođe, u katastru će postojati zabeležba svih stanova koji su nelegalno izgrađeni i takvi stanovi i objekti neće moći da se prodaju, i apelovala na građane da ne kupuju takve stanove koji su izgrađeni na nelegalan način, a na opštine i gradove da lokalne inspekcije rade brže i savesnije.
Zorana Mihajlović ističe da će biti produženo trajanje građevinske dozvole sa dve na tri godine, a lokacijski uslovi sa 12 na 24 meseca.
"Imaćemo i dopune Zakona o katastru i e Plan, tako da planska akta više nećemo čekati godinama, što je ponekad bio slučaj", rekla je Mihajlovićeva i dodala da se uvode i male licence, pored velikih, tako da niko neće moći da gradi bez licence.
Naglasila je, odgovarajući na pitanje novinara, da će svi moći da se bave taksi prevozom, ali u skladu sa zakonom.
"Vlada jeste za digitalizaciju i za aplikacije i servise poput kar-go i jandeks, ali tražimo registraciju", dodala je Mihajlovićeva.
Predlog zakona predviđa da se rokovi za izradu planskih dokumenata skrate na najviše 12 meseci, sa sadašnjih najmanje 18, a neretko i po nekoliko godina.
Usvajanjem izmena zakona omogućiće se da se Plan generalne regulacije primenjuje direktno i da svi planski dokumenti budu javno dostupni u Centralnom registru planskih dokumenata.
Takođe je predviđen kraći postupak za donošenje izmena i dopuna planskih dokumenata koje će trajati do šest meseci, produžavanje važenja lokacijskih uslova sa 12 na 24 meseca, kao i mogućnost fazne gradnje.
Glavni ciljevi donošenja zakona o izmenama i dopuna Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju je da se dodatno uredi oblast taksi prevoza, povećaju kapaciteti inspekcijskih organa i pojača borba protiv sive ekonomije.
Predložena rešenja usklađena su s propisima Evropske unije i ne sprečavaju upotrebu modernih digitalnih aplikacija radi poboljšanja servisa taksi usluga, o čemu, kaže se, svedoči i pojava novih taksi operatera na tržištu.
Ono što ni važeći zakon, a ni predložene izmene ne dozvoljavaju, jeste da se u oblasti prevoza putnika pojave preduzeća koja nemaju odgovarajuća odobrenja za obavljanje delatnosti prevoza putnika. Ovo je bitno i sa aspekta bezbednosti saobraćaja i korisnika usluga javnog prevoza, u koji spada i taksi delatnost.
Donošenjem zakona o izmenama i dopunama Zakona o istraživanju nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju preciziraće se odredbe kojima se olakšava primena zakona u praksi i omogućava pouzdana i nezavisna istraga nesreća.
Između ostalog, omogućava se istraga udesa bespilotnih letelica, kao i uključivanje predstavnika EASA ili civilnih vazduhoplovnih vlasti druge države u svojstvu savetnika u istragama koje sprovodi Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju.
Odredbe predloženog zakona o izmenama i dopunama Zakona o transportu opasne robe, a Mihajlovićeva kaže da se beleži rast tog transporta i da su zato neophodne određene izmene, biće usaglašene sa Zakonom o opštem upravnom postupku, u kojem su propisane sve procedure koje se sprovode ovim zakonom.
Zakonom se definiše baza podataka za pokretnu opremu pod pritiskom kako bi svi podaci o kontrolisanju i punjenju boca, cisterni pod pritiskom, baterijskih vozila i gasnih kontejnera sa više elemenata bili na jednom mestu i dostupni svima.
Između ostalog, izmenama se vozilima koja prevoze opasnu robu s visokom potencijalnom opasnošću i cisternama omogućava prednost prilikom prelaska državne granice.
Takođe, uvodi se obaveza da se pre podnošenja zahteva za izdavanje dozvole za transport opasnog otpada, prethodno pribavlja polisa osiguranja za štetu načinjenu životnoj sredini.
Usvajanjem zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila i Zakona o izmenama i dopunama Zakona o pomorskoj plovidbi, domaće zakonodavstvo biće dodatno usaglašeno sa propisima EU.
Izmene zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila preciziraće odredbe u vezi s upisom plovila i onemogućiće se registracija plovila čija starost je veća od zakonom dopuštene, dok će izmenama Zakona o pomorskoj plovidbi biti uređena oblast recikliranja brodova, što je značajno za očuvanje životne sredine.
Pred poslanicima će se naći i Predlog zakona o potvrđivanju Okvirnog sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Mađarske u oblasti infrastrukturnih projekata.
Sporazum omogućava sprovođenje sporazuma koji predviđa saradnju dve zemlje u oblasti upravljanja vodom za piće i otpadnim vodama, transporta i održive mobilnost, upravljanja čvrstim otpadom, kao i oblasti zaštiti životne sredine i energetici.