Iz Ciriha tri voza za brzu prugu Beograd–Novi Sad (foto)
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović najavio je da će prvi voz za brzine do 200 kilometara na sat, koji je Srbija naručila od eminentne švajcarske kompanije „Štadler”, biti isporučen za pet meseci.
Ministru i srpskoj delegaciji su, tokom posete proizvodnim pogonima ove firme u Cirihu, pokazane elektromotorne garniture koje će biti isporučene Srbiji, a tamošnji eksperti su prezentovali proizvodne kapacitete, način rada i kompletnu ponudu.
- Pokazali su nam, u fazi montaže, prve brze vozove koji će saobraćati 200 kilometara na sat od Beograda do Novog Sada. Ovi vozovi su budućnost, i to ne daleka, već bliska. Isti vozovi saobraćaju švajcarskim i austrijskim brzim prugama i predstavljaju vrhunac kvaliteta i bezbednosti- poručio je Momirović. - Ponosan sam jer svedočimo prelomnom trenutku u istoriji srpskih železnica. Ovo je rezultat snažne ekonomije i uspona Srbije, naglasio je ministar.
Prema njegovim rečima, Srbija je zainteresovana za strateško partnerstvo sa kompanijom „Štadler” u nameri da, ako se stvore uslovi, i kod nas bude pokrenuta proizvodnja ovih najmodernijih vozova.
U skladu sa ugovorom, zahtevani rok za isporuku prvog voza je 31. oktobar 2021. godine, a drugog i trećeg 31. decembar 2021. godine.
To su četvorodelne elektromotorne garniture, ukupnog kapaciteta 316 sedišta, uključujući i mesta za smeštaj osoba sa smanjenom pokretljivošću. Ovi vozovi predstavljaju pravo malo čudo tehnike i bezbednosti, poseduju moderan dizajn, izuzetan komfor, sedišta za prvi i drugi razred, poseban prostor za invalide, internet, čak i mašinu za tople napitke, a apsolutno su prilagođeni osobama sa smanjenom pokretljivošću.
- Predstavili su nam istoriju i kapacitete kompanije „Štadler” i impresionirani smo obimom njihovog poslovanja, preko cele Evropske unije do Ukrajine i šire. Kao što sarađujemo sa brojnim svetskim kompanijama, i kao što smo ih privukli da investiraju u Srbiju, i kompaniji „Štadler” uputićemo poziv za saradnju, naveo je ministar.
Momirović je, tokom obilaska proizvodnih kapaciteta i prezentacije elektromotornih garnitura koje će biti isporučene Srbiji, imao priliku da se sretne i sa Dobrivojem Mihajlovićem, jednim od kontrolora kvaliteta u proizvodnom pogonu „Štadlera”.
- Prijatno su me iznenadili kada su mi otkrili da i jedan Srbin učestvuje u proizvodnji i montaži ovih prvih srpskih brzih vozova, naglasio je ministar i ponovio da imamo vredne i pametne ljude koji rade širom Evrope na najodgovornijim poslovima.
On je izrazio nadu da ćemo jednog dana da stvorimo uslove da se ti isti poslovi obavljaju i u Srbiji.
Izgradnja pruge za velike brzine između Beograda i Subotice na dvema deonicama: Beograd centar – Stara Pazova (34,5 km) i Stara Pazova – Novi Sad (40,4 km) ulazi u završnicu i do kraja godine treba da bude gotova, dok radovi na trećoj, od Novog Sada do Subotice u dužini od 108,1 km, treba u septembru da počnu. Prema obećanjima izvođača radova na delu pruge od Beograda do Stare Pazove, kineskog konzorcijuma „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, ta trasa bi trebalo da bude završena do septembra i puštena u saobraćaj krajem godine.
Prema ugovoru do kraja ove godine treba očekivati i završetak deonice od Stare Pazove do Novog Sada koju gradi ruska kompanija „RŽD Internešnel“.
Modernizacija i izgradnja dvokolosečne pruge za vozove brozine do 200 kilometara na čas između Stare Pazove i Novog Sada otpočela je u avgustu 2017. godine gradnjom dvaju najvećih infrastrukturnih objekata na čitavoj trasi,a to su tunel i vijadukt „Čortanovci“. U građevinskom smislu oni su završeni 22. aprila ove godine, šest meseci pre planiranih rokova. Tunel i vijadukt nalaze se u plavnom delu Dunava, i jedno su od najvećih investicionih i infrastrukturnih gradilišta u ovom delu Evrope. Pre puštanja u rad vijadukta i tunela, što je planirano za kraj godine, biće u njima ugrađena kontaktna mreža i gornji stroj koloseka. Biće sprovedena i ispitivanja pre puštanja u rad, koja su planirana za jesen.
Tunel „Čortanovci“ obuhvata dve tunelske cevi, svaka sa po jednim kolosekom, ukupne dužine 2,2 kilometra, dok je vijadukt dug oko tri kilometra i nosi ga 59 stubova, od kojih visina pojedinih stubova doseže 26 metara, što odgovara visini osmospratnice.
Vijadukt i tunel u Čortanovcima samo su dva od 62 infrastrukturna objekta na tom delu brze pruge koji se grade za potrebe železničkog saobraćaja. Pet je predviđeno u Novom Sadu, od čega je završen nadvožnjak u Temerinskoj ulici, na kom će se ubuduće železnički saobraćaj odvijati na tri koloseka, od kojih će dva biti namenjena za vozove na pruzi za velike brzine, dok će se jedan kolosek kao i do sada koristiti kao industrijski za potrebe luke u Novom Sadu. Pre tog završena je izgradnja nadvožnjaka u Venizelosovoj ulici. Dotadašnji nadvožnjak je srušen, a na njegovom mestu izgrađen je novi u dužini od trideset metara.
Pored ova dva nadvožnjaka, projektom izgradnje pruge za velike brzine u Novom Sadu, predviđena je gradnja u Ulici Radoja Domanovića dvokolosečnog železničog mosta, te pothodnika u Karađorđevoj i Ulici Đorđa Zličića.
Zorica Milosavljević
Foto: Dnevnik/Tanjug