Из Цириха три воза за брзу пругу Београд–Нови Сад (фото)
Министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у Влади Републике Србије Томислав Момировић најавио је да ће први воз за брзине до 200 километара на сат, који је Србија наручила од еминентне швајцарске компаније „Штадлер”, бити испоручен за пет месеци.
Министру и српској делегацији су, током посете производним погонима ове фирме у Цириху, показане електромоторне гарнитуре које ће бити испоручене Србији, а тамошњи експерти су презентовали производне капацитете, начин рада и комплетну понуду.
- Показали су нам, у фази монтаже, прве брзе возове који ће саобраћати 200 километара на сат од Београда до Новог Сада. Ови возови су будућност, и то не далека, већ блиска. Исти возови саобраћају швајцарским и аустријским брзим пругама и представљају врхунац квалитета и безбедности- поручио је Момировић. - Поносан сам јер сведочимо преломном тренутку у историји српских железница. Ово је резултат снажне економије и успона Србије, нагласио је министар.
Према његовим речима, Србија је заинтересована за стратешко партнерство са компанијом „Штадлер” у намери да, ако се створе услови, и код нас буде покренута производња ових најмодернијих возова.
У складу са уговором, захтевани рок за испоруку првог воза је 31. октобар 2021. године, а другог и трећег 31. децембар 2021. године.
То су четвороделне електромоторне гарнитуре, укупног капацитета 316 седишта, укључујући и места за смештај особа са смањеном покретљивошћу. Ови возови представљају право мало чудо технике и безбедности, поседују модеран дизајн, изузетан комфор, седишта за први и други разред, посебан простор за инвалиде, интернет, чак и машину за топле напитке, а апсолутно су прилагођени особама са смањеном покретљивошћу.
- Представили су нам историју и капацитете компаније „Штадлер” и импресионирани смо обимом њиховог пословања, преко целе Европске уније до Украјине и шире. Као што сарађујемо са бројним светским компанијама, и као што смо их привукли да инвестирају у Србију, и компанији „Штадлер” упутићемо позив за сарадњу, навео је министар.
Момировић је, током обиласка производних капацитета и презентације електромоторних гарнитура које ће бити испоручене Србији, имао прилику да се сретне и са Добривојем Михајловићем, једним од контролора квалитета у производном погону „Штадлера”.
- Пријатно су ме изненадили када су ми открили да и један Србин учествује у производњи и монтажи ових првих српских брзих возова, нагласио је министар и поновио да имамо вредне и паметне људе који раде широм Европе на најодговорнијим пословима.
Он је изразио наду да ћемо једног дана да створимо услове да се ти исти послови обављају и у Србији.
Изградња пруге за велике брзине између Београда и Суботице на двема деоницама: Београд центар – Стара Пазова (34,5 км) и Стара Пазова – Нови Сад (40,4 км) улази у завршницу и до краја године треба да буде готова, док радови на трећој, од Новог Сада до Суботице у дужини од 108,1 км, треба у септембру да почну. Према обећањима извођача радова на делу пруге од Београда до Старе Пазове, кинеског конзорцијума „China Railway Интернатионал” и „China Communications Цонструцтион Company”, та траса би требало да буде завршена до септембра и пуштена у саобраћај крајем године.
Према уговору до краја ове године треба очекивати и завршетак деонице од Старе Пазове до Новог Сада коју гради руска компанија „РЖД Интернешнел“.
Модернизација и изградња двоколосечне пруге за возове брозине до 200 километара на час између Старе Пазове и Новог Сада отпочела је у августу 2017. године градњом двају највећих инфраструктурних објеката на читавој траси,а то су тунел и вијадукт „Чортановци“. У грађевинском смислу они су завршени 22. априла ове године, шест месеци пре планираних рокова. Тунел и вијадукт налазе се у плавном делу Дунава, и једно су од највећих инвестиционих и инфраструктурних градилишта у овом делу Европе. Пре пуштања у рад вијадукта и тунела, што је планирано за крај године, биће у њима уграђена контактна мрежа и горњи строј колосека. Биће спроведена и испитивања пре пуштања у рад, која су планирана за јесен.
Тунел „Чортановци“ обухвата две тунелске цеви, свака са по једним колосеком, укупне дужине 2,2 километра, док је вијадукт дуг око три километра и носи га 59 стубова, од којих висина појединих стубова досеже 26 метара, што одговара висини осмоспратнице.
Вијадукт и тунел у Чортановцима само су два од 62 инфраструктурна објекта на том делу брзе пруге који се граде за потребе железничког саобраћаја. Пет је предвиђено у Новом Саду, од чега је завршен надвожњак у Темеринској улици, на ком ће се убудуће железнички саобраћај одвијати на три колосека, од којих ће два бити намењена за возове на прузи за велике брзине, док ће се један колосек као и до сада користити као индустријски за потребе луке у Новом Саду. Пре тог завршена је изградња надвожњака у Венизелосовој улици. Дотадашњи надвожњак је срушен, а на његовом месту изграђен је нови у дужини од тридесет метара.
Поред ова два надвожњака, пројектом изградње пруге за велике брзине у Новом Саду, предвиђена је градња у Улици Радоја Домановића двоколосечног железничог моста, те pothodnika у Карађорђевој и Улици Ђорђа Зличића.
Зорица Милосављевић
Фото: Дневник/Тањуг