Istok Evrope kanta za đubre nekvalitetnih proizvoda Zapada
Da je kvalitet proizvoda u prodavnicama na tržištima zemalja Evropske unije i onih koje nisu članice različit nije nikakva tajna jer se proizvodi nekih svetski poznatih brendova proizvode za zemlje EU, a u nekim drugim fabrikama za tržišta novih članica EU i zemlje Zapadnog Balkana.
Zato se, neretko, dešava da isti proizvod kupljen na različitim tržištima sadrži manje kakaa, slabije uklanja mrlje ili ima različit sadržaj mesa.
Razlika u kvalitetu i sastavu proizvoda ima i unutar EU, a na to je ovih dana ponovo upozoreno. Naime premijer Slovačke Robert Fico dao je Evropskoj komisiji i Žan-Klodu Junkeru rok do jeseni da se počne sa rešavanjem problem različitog sastava istih namirnica. Slovački premijer najavio je da će se nastojati da i Poljaci, Česi, Slovaci i Mađari za isti novac dobiju pođednako kvalitetne proizvode kao Nemci, i da prestanu da budu "kanta za đubre Zapada". On je čak otišao i korak dalje, ukazavši da bi zbog različitih proizvoda za tržišta stare i nove Evrope, Slovačka mogla da uvede jednostrani embargo i protera zapadne namirnice iz slovačkih restorana. Po njegovim rečima, potrebno je da se pripreme zakoni kojima bi se naredilo da ko želi da prodaje proizvod u istom pakovanju, mora da ima isti kvalitet.
Ovo nije prvi put da se iz zmalja članica EU ukazuje na različit kvalitet proizvoda na tržištu dugogodišnjih članica EU i onih koje su to postale kasnije. Nedavno je u Češkoj urađen veliki zvanični test, na zahtev Ministarstva poljoprivrede, a testiran je 21 proizvod u varijantama za tržišta Nemačke, Austrije, Češke, Slovačke i Mađarske. Rezultati su pokazali da su na istoku Evrope samo tri proizvoda bila istog kvaliteta kao za zapadna tržišta. Kod proizvoda kod kojih su potvrđena značajna odstupanja utvrđeno je da razlike ima kada je u pitanju sastav, težina i količina mesa, ali nema razlike kada je cena proizvoda u pitanju.
Kakav je kvalitet brendiranih proizvoda na tržištu Srbije, koja još nije članica EU, teško da se može dati precizan odgovor. Iako bi se moglo reći da je na našem tržištu kvalitet istih proizvoda koji se prodaju u EU drugačiji, to je gotovo nemoguće dokazati, jer se ne može potvrditi. Baš zato se i potrošači u Srbiji retko žale na razliku u kvalitetu proizvoda, a najčešće se uvere da razlika postoji kada na tržištu EU kupe neki proizvod koji redovno koriste u Srbiji. I gotovo po pravili, na gubitku su kupci u Srbiji.
Prilikom upotrednih analiza proizvoda direktno se upoređuju dva ista proizvoda namenjena različitim tržištima, a utvrđuje se kvalitet i ispravnost deklarcije na proizvodu. Analizira se sirivinski sastav, količina aktivnih sastojka, težina , sadržaj određenih materija, njihovo poreklo...
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju potrošača Vojvodine Mladena Alfirović, da bi se razlika u kvalitetu dokazala potrebno je da se urade uporedne analize istog proizvoda s dva tržišta, koje su veoma skupe, a nedostaju i odgovarajuće laboratorije.
“Istraživanje u Slovačkoj i Češkoj inicirale su vlade ovih država i nadležna ministarstva, a ne udruženja potrošača, kako bi imali dokaze da se kvalitet istih proizvdoa na tržištu različitih zemalja razlikuje. Uporedne analize su skupe, a u Srbiji nema novca da se one urade, tako da se, bez dokaza i potvrde da razlika u kvalitetu postoji, može samo sumnjati. Po njegovi rečima, inicijativa Slovačke usmerena ka EK, da se izjednači kvalitet proizvoda na tržištima zemalja EU i tržištima novih članica, posredno bi imalo imalo pozitivan uticaj i na naše tržište“, kaže Alfirović.
D. Mlađenović