I SRBI SVE VIŠE VOLE ELEKTRIČNA VOZILA Četverotočkaši na baterije jure srpskim drumovima
Promene u automobilskoj industriji, sve veća proizvodnja, pa samim i zastupljenost električnih i hibridnih vozila na putevima odavno su stvarnost jer prodaja ovih automobila, pre svega hidbridnih, sve više raste.
Naravno, sve je više i električnih automobila, a u Evropi ih je procentualno najviše u Norveškoj - više od 15 odsto od ukupnog brojavozila, a potom u Holandiji, Danskoj, Švedskoj, Islandu, gde ih je oko dva odsto, dok ih je u Nemačkoj 1,3 odsto.
I u Srbiji je na putevima sve više električnih i hibridnih vozila, a po rečima Milana Lončara iz AMSS - Centra za motorna vozila, taj trend rasta je vidljiv.
- Trenutno je na našim putevima nešto više od 2.100 čisto električnih vozila, dok je hibridnih negde oko 17.000 - rekao je Lončar. - Naravno, to je veoma mali procenat od oko 2.900.000 od ukupnog broja vozila koliko ih je u Srbiji, ali je vidljivo da se od 2017. godine do sada znatno povećava njihov broj u saobraćaju, a kad je reč i električnim, praktično se svake godine duplira.
On ukazuje da je povećanju broja tih vozila u Srbiji veoma bitnu ulogu imala država, koja je obezbedila subvencije za one koji ih kupe.
- Država je pomogla s olakšicama prilikom registracija vozila, a nastaviće i drugim paketima koji će biti pripremljeni u narednom periodu. Ono što je bitno, jeste da mi sada, shodno broju ovih vozila, imamo odličan upliv u to šta nama konkretno fali da bismo ovaj sistem podigli. Temelj je napravljen, a sada je potrebno samo da ga učvrstimo i krenemo dalje - izjavio je Lončar.
On ističe i da je priča o elektromobilnosti počela 2012. godine, kada su inženjeri AMSS prepravili fijat punto s dizel agregatom u električno vozilo.
- Iz tog projekta postali smo jači i snažniji, upoznali smo električna vozila i sve njihove komponente, a poseban akcenat stavljam na visokonaponsku bateriju - rekao je Lončar.
Subvencije za kupovinu novih električnih i hibridnih vozila u Srbiji su regulisane odgovarajućom uredbom, a pravo na subvencionisanu kupovinu imaju pravna i fizička lica, kao i preduzetnici.
Subvencije su od 2.500 do 5.000 evra. Za ove namene ove godine predviđeno je 294 miliona dinara ili oko 2,5 miliona evra, što je duplo više u odnosu na prošlu godinu. Inače, 2020. je uz korišćenje državnih subvencija kupljeno 112 električnih i hibridnih vozila, 2021. godine 446, a prošle godine 625 automobila.
Da bi se elektromobilnost dodatno razvila, ključni faktor je, po Lončarovim rečima, edukacija stanovništva, a AMSS, odnosno Centar za motorna vozila, priključio se tom projektu u saradnji s Agencijom za bezbednost saobraćaja. Takođe, izuzetno je važan i nastavak izgradnje infrastrukture.
- Elektrifikacija saobraćaja je počela i zaustavljanja neće biti, a da će to doprineti i da se razvije neophodna infrastruktura, koja je unazad nekoliko godina već znatno unapređena. Edukacija je prepoznata kao primarni cilj u Srbiji, a u narednom periodu započeće i obuke i edukacija kontrolora tehničkog pregleda - rekao je Lončar.
On ukazuje da se najčešći problemi s kojima se suočavaju kontrolori tehničkog pregleda odnose na podatke, odnosno kako ih i na koji način upisati u registracioni list, a potom i u saobraćajnu dozvolu, kao i na koji način uraditi vizuelnu kontrolu električnog ili hibridnog vozila.
D. Mlađenović