И СРБИ СВЕ ВИШЕ ВОЛЕ ЕЛЕКТРИЧНА ВОЗИЛА Четвероточкаши на батерије јуре српским друмовима
Промене у аутомобилској индустрији, све већа производња, па самим и заступљеност електричних и хибридних возила на путевима одавно су стварност јер продаја ових аутомобила, пре свега хидбридних, све више расте.
Наравно, све је више и електричних аутомобила, а у Европи их је процентуално највише у Норвешкој - више од 15 одсто од укупног бројавозила, а потом у Холандији, Данској, Шведској, Исланду, где их је око два одсто, док их је у Немачкој 1,3 одсто.
И у Србији је на путевима све више електричних и хибридних возила, а по речима Милана Лончара из AMSS - Центра за моторна возила, тај тренд раста је видљив.
- Тренутно је на нашим путевима нешто више од 2.100 чисто електричних возила, док је хибридних негде око 17.000 - рекао је Лончар. - Наравно, то је веома мали проценат од око 2.900.000 од укупног броја возила колико их је у Србији, али је видљиво да се од 2017. године до сада знатно повећава њихов број у саобраћају, а кад је реч и електричним, практично се сваке године дуплира.
Он указује да је повећању броја тих возила у Србији веома битну улогу имала држава, која је обезбедила субвенције за оне који их купе.
- Држава је помогла с олакшицама приликом регистрација возила, а наставиће и другим пакетима који ће бити припремљени у наредном периоду. Оно што је битно, јесте да ми сада, сходно броју ових возила, имамо одличан уплив у то шта нама конкретно фали да бисмо овај систем подигли. Темељ је направљен, а сада је потребно само да га учврстимо и кренемо даље - изјавио је Лончар.
Он истиче и да је прича о електромобилности почела 2012. године, када су инжењери AMSS преправили фијат пунто с дизел агрегатом у електрично возило.
- Из тог пројекта постали смо јачи и снажнији, упознали смо електрична возила и све њихове компоненте, а посебан акценат стављам на високонапонску батерију - рекао је Лончар.
Субвенције за куповину нових електричних и хибридних возила у Србији су регулисане одговарајућом уредбом, а право на субвенционисану куповину имају правна и физичка лица, као и предузетници.
Субвенције су од 2.500 до 5.000 евра. За ове намене ове године предвиђено је 294 милиона динара или око 2,5 милиона евра, што је дупло више у односу на прошлу годину. Иначе, 2020. је уз коришћење државних субвенција купљено 112 електричних и хибридних возила, 2021. године 446, а прошле године 625 аутомобила.
Да би се електромобилност додатно развила, кључни фактор је, по Лончаровим речима, едукација становништва, а AMSS, односно Центар за моторна возила, прикључио се том пројекту у сарадњи с Агенцијом за безбедност саобраћаја. Такође, изузетно је важан и наставак изградње инфраструктуре.
- Електрификација саобраћаја је почела и заустављања неће бити, а да ће то допринети и да се развије неопходна инфраструктура, која је уназад неколико година већ знатно унапређена. Едукација је препозната као примарни циљ у Србији, а у наредном периоду започеће и обуке и едукација контролора техничког прегледа - рекао је Лончар.
Он указује да се најчешћи проблеми с којима се суочавају контролори техничког прегледа односе на податке, односно како их и на који начин уписати у регистрациони лист, а потом и у саобраћајну дозволу, као и на који начин урадити визуелну контролу електричног или хибридног возила.
Д. Млађеновић