I pored krize, većina pogona auto-industrije i dalje radi
U auto-industriji u Srbiji posluje priličan broj fabrika, u kojima se proizvode auto-delovi za svetski poznate proizvođače automobila, a u ovoj delatnosti je zaposleno oko 100.000 ljudi.
Ovaj deo industrije u celom svetu poslednjih dve godine potresaju velike problemi. Nevolje i poremećaji u proizvodnji započeli su uz pandemiju koronavirusa, a sada se, zbog rata u Ukrajini, oni sve više gomilaju. To utiče na sve u lancu proizvodnje automobila, a svakako, i na situaciju u auto-industriji u našoj zemlji.
- U Srbiji u okviru auto-industrije postoji između 70 i 80 fabrika u kojima se proizvode delovi za praktično sve velike i poznate svetske proizvođače vozila, a na radno mesto u ovim pogonima ide i više od 100.000 ljudi, što je zaista znatan broj radnika - kaže predsednik Granskog sindikata metalaca UGS “Nezavisnost” Zoran Stanić. - Oni dele sudbinu svih onih koji rade u ovoj privrednoj grani, a pošto je srpska auto-industrija u velikoj meri zavisna od velikih evropskih proizvođača, ono što se dešava u auto-industriji na globalnom nivou, neminovno se preliva i na naše proizvođače i tržište.
Po njegovim rečima, s usporavanjem proizvodnje i zatvaranjem pojedinih pogona suočeni su svi proizvođači automobila. Proizvodnja je opala u celom svetu jer su zbog nedostatka pojedinih delova, a sada i materijala za proizvodnju nekih delova, proizvođači prisiljeni da rade smanjenim kapacitetom ili da gotovo ne rade. Uz to, nekoliko fabrika u Ukrajini i Rusiji je zatvoreno i nema nikoga ko bi mogao da kaže kada će se to promeniti, a na oba ova tržišta poznati proizvođači automobila prodavali su mnogo vozila, što sada, nije moguće - i zbog sankcija i zbog onoga što se dešava u tom delu Evrope. Takođe, neizevesnost oko toga kako će se situacija u Ukrajini razvijati, šta će se dalje dešavati, te sve veći troškovi života i rast infalcije u Evropi smanjuje kupovinu novih vozila.
- To sve utiče i na domaće proizvođače pa su pojedine fabrike zbog nedostatka materijala za proizvodnju delova za auto-industriju morale ili da stanu ili da uspore proizvodnju. Među proizvođačima u Srbiji koji su najaviše osetile teret sadašnje sitaucije je Kompanija “Leoni”, u kojoj u Prokuplju, Nišu, Kraljevu i Malošištu radi ukupno oko 11.000 radnika, a pre svega u Prokuplju gde radi oko 4.000 ljudi, kao i novosadski “Lir” gde je zaposleno oko 2.500 radnika - kaže Stanić.
Oporavak auto-industrije u celom svetu je, nakon prvog talasa pandemije koronavirusa, krenuo relativno brzo. Ipak, nedugo zatim pojavili su se problemi koji su otežavali i otežavaju proizvodnju. Pre svega, postalo je vidljivo koliko su evropski proizvođači zavisni od dobavljača iz Azije, a pre svega Kine. Počeli su da nedostaju delovi, pre svega čipovi, problemi su se pojavili i u lancima snabdevanja, cene sirovina počele su da idu naviše. Dodatno se stanje zakomplikovalo i zbog rata u Ukrajini jer se i u toj zemlji, kao i u Rusiji, nalaze sirovine i materijali koji su veoma važni u procesu proizvodnje automobila.
Naš sagovornik ističe da se ovog trenutka teško može prognozirati kako će se sitaucija u auto-industriji razvijati, ali da je jasno da se aktuelna događanja odražavaju na domaću auto-industriju i da se proizvođači nalaze u nezavidnoj situaciji.
- Dok se situacija u auto-industriji ne stabilizuje i normalizuje u Evropi, ne može se očekivati da će domaći proizvođači biti u drugačijoj poziciji od one u kojoj su sada. Pošto se u domaćim fabrikama proizvodi za strane proizvođače automobila, oporavak auto-industrije u Srbiji trebalo bi očekivati onda kada se oporavi i proizvodnja automobila u Evropi - kaže Stanić.
D. Mlađenović