Dugalić: Pitajte banku - šta plaćam i koliko košta?
BEOGRAD: Klijent kada uđe u banku po kredit treba da postavi samo dva pitanja, šta plaćam i koliko košta, izjavio je generalni sekretar Udruženja banaka Srbije Veroljub Dugalić povodom tužbi građana protiv banaka zbog troškova obrade kredita.
Dugalić je na konferenciji za novinare rekao da je samu presudu suda u Somboru neprimereno komentarisati, pošto je, kako kaže, ona takva da joj komentar nije potreban, aludirajući na presudu Višeg suda u tom gradu, prema kojoj banka ne sme da naplaćuje posebnu naknadu za obradu kredita jer su svi troškovi banke uključeni u kamatu, koja predstavlja jedinu cenu pozajmice.
Objašnjavajući da li banke imaju zakonski osnov da naplaćuju naknadu za obradu kredita, Dugalić se pozvao na Zakon o obligacionim odnosima u kome se, kako kaže, uopšte ne pominju naknade, a iz koga je izveden Zakon o bankama kojim je predviđena predugovorna faza, u kojoj klijent dobija sve informacije u formi koju propisuje Narodna banka Srbije.
Taj obrazac sadrži sve informacije o traženom kreditu, kao što su visina glavnice, kamata i troškovi naknade koju banka naplaćuje i predviđeno je da banka obavesti klijenta o svim naknadama koje naplaćuje, kaže Dugalić.
Dakle, banka obaveštava klijenta tako što u pisanoj formi daje predugovor, što znači da je klijent obavešten, dodao je on.
Takav predugovor klijent dobija i ima vreme koje odredi da razmišlja o kreditu. Predugovor koji banka sačinjava sa klijentom je obavezujući za banku, ali ne i za klijenta, kaže generalni sekretar UBS.