ĆUDLJIVO TRŽIŠTE ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA Na fabrikama Folksvagena – katanac
Folksvagen je kasnije od konkurencije ušao na tržište električnih automobila.
Nakon što su 2020. ambiciozno krenuli s proizvodnjom, činilo se da bi VW iz nemačkog Volfsburga uskoro mogao da se pozicionira kao jedan od vodećih svetskih proizvođača e-automobila.
Međutim tržište se pokazalo mnogo više volatilno nego što je bilo zapisano u projekcijama nemačkih menadžera. Nad dobrim delom industrije nadvili su se tamni oblaci, a uprkos tome što su pre samo nekoliko meseci u Folksvagenu najavili nova ulaganja u električna vozila, na vratima fabrika katanci stoje zaključani.
Naime, pre desetak dana je stigla vest kako u Cvikau i Drezdenu Folksvagen obustavlja proizvodnju električnih automobila VW ID3 i Cupra. Obustava proizvodnje, zasad, odnosi se samo na prve dve nedelje oktobra. Razlog je naizgled jednostavan; znatno slabljenje potražnje, prenose Nezavisne novine.
"Zbog trenutne situacije na tržištu, proizvodnja će biti smanjena tokom jesenskih praznika u Saksoniji od 2. do 13. oktobra u Folksvagenovoj fabrici u Cvikauu", kazao je portparol kompanije.
Jedna od dve proizvodne linije će biti privremeno zatvorena u fabrici u Cvikauu. Proizvodnja modela ID4, ID5, Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron će se nastaviti, dodaju iz Folksvagena.
VW je odbio da komentariše kako će se to odraziti na zaposlene. Ali jasna je bila poruka iz septembra kada su poručili da neće produžiti ugovore na određeno vreme za 269 zaposlenih u Cvikauu.
Zašto je baš sada došlo do zatvaranja poligona? Objašnjenja pada potražnje za nemačkim električnim automobilima treba tražiti u nekoliko faktora.
Pre svega tu je konkurencija. Tesla bolje korespondira sa željama konzumenata električnih automobila. Šta više, moglo bi se reći kako je Tesla Ilona Maska zapravo i sama proizvela žudnju za takvim vozilima. VW i ostali proizvođači zasad nisu pronašli način kako pobediti Maska u njegovoj igri.
Drugi se sve se više odlučuju za kupovinu kineskih e-automobila. S tako niskim cenama proizvodnje, Evropljani ne mogu da se nose. Rast cene energenata, odnosno inflacija, takođe su razlozi smanjene potražnje.
Valja spomenuti i ukidanje podsticaja. Od 1. septembra samo privatna lica imaju u Nemačkoj pravo na premije prilikom kupovine e-vozila. Kompanije koje kupuju e-vozila više neće dobijati podsticaje od države.
Nemačko udruženje automobilske industrije smatra da će potpuno ukidanje podsticaja za službena vozila "naštetiti tržištu i dodatno opteretiti srednja preduzeća".
Vlada je još sredinom 2022. smanjila vrednost potpora za nove e-automobile, tvrdeći da su postali dovoljno privlačniji za kupce, kao i kako državna pomoć više nije potrebna. Broj električnih vozila u Nemačkoj pao je odmah nakon toga.
Prošle godine kupci e-automobila dobili su od države do 6.000 evra za kupovinu novog vozila (uz 3.000 evra popusta od samih proizvođača automobila). Početkom ove godine potpora je pala s 3.000 na 4.500 evra i dodatno će se smanjiti od januara 2024.
Nemačka namerava da ima 15 miliona e-automobila na putevima do 2030., ali kako prenosi portal Clean energy wire, stručnjaci kažu kako su male šanse da će cilj biti ispunjen.
(B92)