Bulevarom Evrope pa preko Dunava novim mostom u Srem
Projekat izgradnje mosta, nazvanog „most-obilaznica oko Novog Sada s pristupnim saobraćajnicama”, prepoznat je kao projekat koji je od posebnog značaja za Republiku Srbiju, što je potvrđeno Zaključkom Vlade Srbije.
Nakon javne prezentacije budućeg mosta u skladu s jednim od rešenja iz Generalnog projekta, u cilju hitnog sprovođenja postupka gradonačelnik Novog Sada je formirao posebnu Radnu grupu za sprovođenje aktivnosti na projektu izgradnje mosta, saopšteno je iz Grada Novog Sada.
Dodaje se da, pošto je u pitanju nacionalni značaj projekta, članove Radne grupe čine predstavnici s bogatim profesionalnim iskustvom na realizaciji najvećih projekata u našoj zemlji i regionu.
Članovi Radne grupe su predstavnici Vlade Srbije, Autonomne Pokrajine Vojvodine, Grada, ali i eminentni profesori s Fakulteta tehničkih nauka i predstavnici struke. Zadatak Radne grupe je sprovođenje svih aktivnosti u vezi s realizacijom projekta izgradnje novog mosta.
Radna grupa za zadatak ima da prioritetno i aktivno organizuje sve aktivnosti i učesnike u tom procesu i prati realizaciju i dinamiku njegove realizacije, koji će se sprovoditi po hitnosti, te je namera Grada Novog Sada da rokovi budu realni, ali najkraći mogući, da bi Grad što pre s ponosom realizovao još jedan, u međunarodnim okvirima značajan projekat.
Nakon završetka izrade Generalnog projekta, u narednim nedeljama, cilj Grada Novog Sada je da se organizuju sve aktivnosti tako da najkasnije do početka naredne godine bude objavljen javni poziv za projektovanje idejnog rešenja i idejnog projekta.
Planirana objava jedinstvenog tendera za projektovanje i izgradnju obezbediće daleko bržu realizaciju, ali i sigurnost i usaglašenost projektovanja i same tehnologije izgradnje.
Jedan od strateških ciljeva Grada Novog Sada je da sve aktivnosti na izgradnji novog mosta sprovede u narednih pet do šest godina, u šta će, od samog početka realizacije projekta uložiti maksimalne resurse i kapacitete.
Polovinom avgusta trebalo bi da bude završen generalni projekat izgradnje četvrtog novosadskog mosta, odnosno završetka zapadne obilaznice oko Novog Sada, da bi do početka naredne godine bio objavljen tender za projektovanje idejnog rešenja i idejnog projekta.
Nakon toga sledi međunarodni jedinstveni tender za projektovanje i izgradnju. Gradonačelnik Novog Sada kaže da preko budućeg mosta neće biti dozvoljen teretni saobraćaj jer je za njega planiran peti most na Fuškogorskom koridoru, koji će spajati dva auto-puta. Dok taj most ne bude završen, teretni saobraćaj će i dalje ići preko „Žeželjevog” mosta.
Po studiji Smart plana, koji su uradili stručnjaci Departmana Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu za saobraćaj, novi most trebalo bi da bude dug ukupno 2,4 kilometra, a povezaće produžetak Bulevara Evrope preko Dunava s obilaznicom u Sremskoj Kamenici, a po izgledu će ličiti na najbliži nizvodni most – Most slobode. Ta studija predstavljena je u junu na Ribarskom ostrvu, nedaleko od mesta gde je planirano da novi most poveže bačku i sremsku obalu grada.
Tom prilikom gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević otkrio je maketu budućeg mosta i rekao da novi most nije samo plod mašte i želja nego nešto što se stvarno dešava.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević nedavno je, govoreći o značaju novog mosta u produžetku Bulevara Evrope, podsetio na to da se u planskim dokumentima ideja o gradnji mosta pojavljuje već decenijama.
– U Generalnom urbanističkom planu Novog Sada taj most je ucrtan od 1963. godine, i u GUP je ušao pre Mosta slobode. Sve do danas, on se ne briše ni iz jednog GUP-a, već je samo raznim studijama potvrđivana njegova opravdanost. To je pokazala i studija koju je za grad Novi Sad 1964. godine uradio Urbanistički zavod iz Ljubljane, a konsultant je bila čuvena firma „Vilbour Smith”. U to vreme Novi Sad je imao 140.000 stanovnika i 8.598 motornih vozila, a danas imamo više od 120.000 vozila. I 1980. godine rađena je saobraćajna studija i tada su planirali Most Slobode i ovaj most, i 2009. godine imamo studiju NOSTRAM (Novosadski transportni model), koji su uradili JP „Urbanizam” i Fakultet tehničkih nauka, i koja isto predviđa taj most, tako da je on ostao i u važećem GUP-u koji ističe krajem godine – rekao je nedavno Vučević za RTV.
– Kada kažete Novi Sad, mislite i na Dunav, kada kažete Dunav, setite se mostova, a onda dođete do zaključka da Novi Sad nema baš dobru tradiciju oko sudbine mostova. I sada je došlo vreme da to menjamo – kazao je Vučević, podsećajući na sudbinu sva tri mosta preko Dunava koja su srušena 1999. godine tokom bombardovanja, a poslednji, Žeželjev, konačno je obnovljen pre dve godine.
Vučević je naglasio da se izgradnjom novog „Žeželjevog” mosta Novi Sad vratio na situaciju iz 1999, odnosno na 1981, kada je izgrađen treći most preko Dunava.
Koliko je izvesniji, kaže gradonačelnik, pokazuje i odluka Vlade Srbije od 21. maja da je zapadna obilaznica oko Novog Sada s novim mostom proglašena projektom od nacionalnog značaja. Time je most sa svom pratećom infrastrukturom dospeo u isti rang kao auto-put „Miloš Veliki” ili Moravski koridor ili Fruškogorski koridor.
– To znači da projekat ima posebnu hitnost kod rešavanja imovinskopravnih pitanja, eksproprijacija, mogućnost posebnog ugovaranja finansiranja, ugovaranja i projektovanja istovremeno, mnogo kraće rokove i jednostvanije procedure – kazao je Vučević.
On je rekao da o veličini tog projekta govori i činjenica da je potrebno oko 11 miliona evra za imovinskopravne odnose, i to bez imovine Pokrajine i Republike, koja se takođe nalazi na tom delu.
– Zatim nas čeka projekat i izgradnja. Naša je procena, na osnovu mišljenja struke, da će za projekat trebati oko 15 milijardi dinara – kazao je novosadski gradonačelnik.
On je naglasio da novi most ima veliki ekonomski značaj i potencijal, te u smislu zaštite životne sredine, i snažnu simboliku Novog Sada koji je ekonomski ojačao i kontinuirano se razvija.
– To će, suštinski, biti najzapadniji most koji će da spaja dve obale naše države, Bačku i Srem. I ima strašan potencijal. Potrebna nam je struka, Fakultet, potrebni su nam ljudi koji su se dokazali na velikim projektima, a žive i rade u Novom Sadu. Potrebni su nam svi najbolji ljudi da se uključe. Ovde ima posla i mesta za sve ljude koji će, verujem, uspešno raditi na ovom projektu – zaključio je Miloš Vučević.
S. Kr. – A. S.