Kako je tekao razvoj putne mreže u Srbiji u prethodnih sedam godina
Putnu mrežu u Srbiji danas čini više od 45.000 kilometara državnih i opštinskih puteva. Državni u dužini od preko 16.000 kilometara spajaju značajna naselja i okruge naše države, a kao deo evropske mreže puteva spajaju Srbiju sa susednim zemljama i predstavljaju jednu od najprometnijih ruta za kretanje ljudi i trgovinu sa Evropom.
Razvoj putne mreže u Srbiji intenzivno je počeo da se razvija nakon Drugog svetskog rata, kada je omladinskim radnim akcijama počela izgradnja najvažnijeg projekta - auto-puta "Bratstva i jedinstva", koji je trebao da spoji Jesenice u Sloveniji sa Đevđelijom u Makedoniji.
U Srbiji je završen tek 2019. godine, kada je izgrađena deonica kroz Grdeličku klisuru. Krajem 90-ih godina 20. veka auto-put "Bratstva i jedinstva" ulazi u sastav panevropskog Koridora 10 koji spaja Salcburg u Austriji sa Solunom u Grčkoj.
Pored glavne trase u Srbiji se nalaze i dva kraka Koridora 10 - krak B koji spaja Beograd sa Budimpeštom i krak C koji spaja Niš sa Sofijom. Ukupna dužina koridora 10 u Srbiji je 813 kilometara.
Od njegovog ustanovljavanja završetak Koridora 10 postao je strateški cilj u izgradnji saobraćajne infrastrukture, koja je ključna za razvoj Srbije.
Za period posle 2000. godine verovalo se da će biti prekretnica u razvoju putne infrastrukture, ali do realizacije brojnih planiranih projekata nije došlo. Projekti su najavljivani i kada za njih nije postojalo ništa osim idejnih planova. Iz ovog perioda naša zemlja je nasledila brojne probleme, poput nerešenih pravno-imovinskih odnosa, kao i kašnjenja sa projektima zbog kojih su izvođačima plaćani penali.
Iako su radovi često otvarani, neki i po više puta, malo se gradilo - tek 63 kilometra za 12 godina.
U periodu posle 2012. godine radovi na zaostaloj putnoj infrastrukturi po prvi put postaju realni prioritet. Pored izgradnje novih auto-puteva, ozbiljno se radilo i na održavanju putne mreže. Od 2012. do 2019. godine obnovljeno je preko 4.000 kilometara državnih i lokalnih puteva, od kojih je većina u malim mestima po prvi put asfaltirana. U istom periodu izgrađeno je preko 362 km autoputeva.
U 2019. godini završeni su južni i istočni krak Koridora 10, a krunu građevinskih poduhvata čini deonica kroz Grdeličku klisuru. Na ovih 26.34 kilometara izgrađeno je 36 mostova, dva tunela, preko 15 km potpornih konstrukcija i 7.5 km kosina.
Ova deonica Koridora 10 se s pravom smatra jednim od najzahtevnijih građevinskih poduhvata u Evropi.
Pored Koridora 10, u 2019. godini je završen i auto-put "Miloš Veliki" koji spaja Čačak sa Beogradom u dužini od 120 km.
Koliko se intenzivno gradilo od 2012. do 2019. godine naročito je vidljivo kada se ovaj period uporedi sa svim periodima pre njega. Kao što smo već napisali, za samo 7 godina izgrađeno je 362 kilometra auto-puteva, tačnije 39.21% svih saobraćajnica tog tipa u Srbiji.
Ovaj podatak dodatno dobija na značaju kada se uporedi sa periodom od 2000 do 2012 kada je izgrađeno 63 km auto-puteva, odnosno 6.81% svih puteva tog tipa u našoj zemlji.
U ovom trenutku u Srbiji se gradi još 262.5 km auto-puteva, a kada oni budu završeni to će značiti da je za jednu deceniju izgrađeno 624.5 km, odnosno 52.57% svih auto-puteva u našoj zemlji.
Od tih 262 kilometra ključno mesto zauzima Moravski koridor, u dužini od 112 kilometara.
Pored ovih završenih i započetih auto-puteva, do 2025. godine, planirana je izgradnja još 435 km autoputeva i preko 1000 kilometara brzih saobraćajnica.
Kada budu završeni auto-putevi Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, Beograd-Vršac, "Vožd Karađorđe", Požega-Boljare, Ruma-Šabac, i druge deonice u potpunosti će biti promenjena putna infrastruktura Srbije, koja će dugi niz decenija zadovoljavati sve potrebe naše ekonomije i građana naše zemlje. Na taj način ostvariće se jedan od ključnih preduslova daljeg razvoja Srbije.
(Srbija danas)