NENAD MILIĆ, IZVRŠNI DIREKTOR INTERACTIVE ADVERTISING BUREAU SRBIJA Veštačka inteligencija odličan alat i loš gazda
Digitalni marketing trpi velike promene otkako smo svi nekako prihvatili tu veštačku inteligenciju. Do pre nekoliko godina veštačka inteligencija bila je deo naučne fantastike.
Sada smo, za kratko vreme, nešto više od dve godine, došli do faze u kojoj je pred našim očima prosto „pukla”. Petu industrijsku revoluciju vodi upravo ta veštačka inteligencija, koje se neki plaše, a drugi s radošću prihvataju. Pa, ima li tu sredine?
- Ovde je pre 11 godina prvi put organizovana konferencija Digital dej i to je bila konferencija digitalnih entuzijasta koji su pokušavali tržištu da pokažu koliko je važno i onlajn digitalno oglašavanje - rekao je Nenad Milić, izvršni direktor IAB Srbija. - Mi smo sada, nepunih petnaest godina kasnije, došli do toga da pričamo da li je moguće da nas zameni veštačka inteligencija, kako će uticati drastično na industriju i to je ono što na najbolji način pokazuje koje su se tektonske promene desile u poslednjih desetak godina. Veštačka inteligencija nije nešto čega treba da se plašimo i to je bio cilj nedavno održane konferencije - kaže Milić, ističući da se na primerima može i praktično pokazati gde možemo da je upotrebimo. - To je tehnologija kao i svaka druga, kao internet, kao i sve što nam je došlo kao neka nova, velika, epohalna inovacija. Tako vam je i s veštačkom inteligencijom: da li će ona uticati na posao, da li će se neke pozicije menjati? Hoće, sigurno. Da li će se raditi prekvalifikacije, da li će biti potrebne nove veštine? Naravno, ali to je ipak deo jednog šireg razvoja, kaže Milić, ističući, kao i većina ljudi iz ovog i IT sektora, da je veštačka inteligencija odličan alat, veoma dobar zaposleni, a vrlo loš gazda. U digitalnom marketingu jedan od ciljeva je da se prodre do što više ljudi i tu bi trebalo da veštačka inteligencije pomogne nekim alatima. S druge strane, na čemu se uštedi?
- Nesporno je da će kampanje biti daleko efikasnije. Alati koji mogu da se upotrebe uz pomoć veštačke inteligencije su u domenu analitike, postavljanje kampanje, prediktivne analitike, razvoja tih segmenata koji uključuju pravljenje vizuala, pisanje kopirajta (sadržaja reklama), postavljanje kampanje uvezivanjem, da bi otišla na što više platformi. Sve su to alati koji doprinose efikasnosti, dolasku do što šireg auditorijuma, tačnije, potrošača koji su bitni za brend i do što boljeg i kvalitetnijeg sadržaja, što je isto jako važno.
Mali proizvođači zabrinuti su zbog promena koje utiču na njihovo poslovanje. Svi su odavno shvatili da ne postoje bez digitalnog oglašavanja, a većina i bez sopstvenih sajtova. Ipak, pitaju se da li će moći sami u trku ili ih veštačka inteligencija smešta na tribine.
- Benefiti digitalnog oglašavanja su u tome da bilo ko može da se time pozabavi za sebe, da ne mora da sarađuje s agencijama, da ne mora da ima veliki marketinški tim iza sebe, da shodno svojim potrebama, uz određenu edukaciju – što naše udruženje i sprovodi na godišnjem nivou – može da koristi ono se sada nudi na Internetu. Mnoge stvari su i besplatne, ali za taj početak može sasvim samostalno da se opskrbi veštinama i skroji kampanju uz čiju će pomoć izaći na internet – poručuje Nenad Milić. - IAB je u okviru Komiteta za edukaciju organizovao nekoliko formata kurseva, kako bi pružio članovima udruženja i široj javnosti pristup najnovijim trendovima i najboljim praksama u digitalnom marketingu.
Sve se više novca ulaže u digitalni marketing, ali se i dalje pojedinačno slabo ulaže.
- Ako gledamo u Srbiji, ako uzmemo AdEdž izveštaj koji analizira i utrošak na teritoriji Srbije u prethodnoj godini, imamo stabilan, dvocifreni rast u prethodnih deceniju i nešto i koji, kada gledate, jeste veliki jer je tržište dosta nerazvijeno. Ove godine će biti 27 posto, što su sjajne vesti, ali mi i dalje puno kaskamo za razvijenijim tržištima Zapadne Evrope, gde je naš utrošak 1-2 posto u odnosu na neke zemlje – ističe naš sagovornik. Ipak, to nas hrabri jer to je prostor za razvoj, za nove kompanije, za proširenje tržišta, za dolazak novih kolega. Cilj ove konferencije je i da zainteresuje mladu publiku da počne da se bavi ovim poslovima.
Kod nas je još uvek najvažnije ko je prvi na pretraživaču i „faca” na Fejsu. Gde je tu prostor za male proizvođače?
- To su mesta gde se takmiče veliki brendovi, ali to što internet dopušta je to ciljano, segmentirano targetiranje i dolazak do potrošača. Nije sve u pretraživanju, ali vi i bez velikog ulaganja zaista možete da dođete do ciljne grupe.
Ivana Radoičić