Dizel poskupljuje zbog berze, a ne zbog setve?
Na poljima su u toku obimni setveni radovi, a da bi posao bio urađen na vreme i valjano, poljoprivrednici na samom početku moraju da ulože dosta novca. Svakako da značajan deo
otpada na nabavku goriva – pre svega dizela, a gotovo istovremeno s početkom setve to gorivo na domaćim pumpama poskupljuje. Naravno, paori su zbog svega toga posumnjali da početak setve nije bio jedan od razloga da cene skoče i da pumpayije iskoriste priliku za zaradu.
Ipak, po rečima sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislava Mićovića, povećanje cene goriva, pa i dizela, nije izazvano većom potražnjom, već rastom cene nafte na svetskim tržištima.
– Cena nafte je, praktično, u stalnom rastu od kraja januara jer je od tad do sad barel poskupeo oko 50 odsto – kaže Mićović. – Krajem januara barel nafte tipa „brent” koštao je oko 28 dolara, a sada je oko 43 te se to moralo odraziti na cenu goriva. Sadašnje promene njegovih cena u Srbiji rezultat su isključivo povećanja cene nafte, a ne sezonske potrošnje izazvane poljoprivrednim radovima.
Domaći poljoprivrednici plaćaju dizel skuplje nego njihove kolege u regionu – to gorivo skuplje je samo u Albaniji. Po Mićovićevim rečima, u odnosu na region, u Srbiji je cena dizela na vrhu lestvice, dok su cene benzina i tečnog naftnog gasa u sredini liste, odnosno benzin košta nešto manje od proseka u regionu, dok je cena TNG-a nešto malo iznad prosečnih cena.
– Dizel jeste skuplji nego u regionu, ali treba reći da je na tu vrstu goriva već treću godinu zaredom povećavana akciza. Od početka ove godine akciza je viša četiri dinara, toliko je povećavana i poslednje dve godine te je litar tog goriva, samo na osnovu povećanja akcize, bez poreza na dodatu vrednost, skuplji 12 dinara nego 2013. godine – ukazuje Mićović.
On ističe da su se cene goriva, slično kao i u Srbiji, promenile i u zemljama regiona. Naime, poznato je da se promena cene nafte na svetskim tržištima odražava na cene goriva na svim lokalnim, što se sada i dešava, a kako kaže Mićović, uticaj promene cene nafte na cenu goriva u našoj zemlji je velik jer je Srbija uvozno zavisna.
– Prosečna cena dizel-goriva u Srbiji sada je oko 131 dinar, a sadašnje cene goriva slične su kao na početku godine, kada je i cena nafte bila slična sadašnjoj. Na domaćim pumpama od početka godine do početka marta cena goriva je stalno išla naniže, a i inače su nekoliko prethodnih meseci cene goriva padale, u skladu s berzanskim kretanjima. Gorivo je sada skuplje oko pet dinara nego u martu, kada je litar benzina bio oko 123 dinara, a dizela oko 125.
On ukazuje na to da cena nafte ima trend rasta i u narednom periodu, a to bi se moglo odraziti na cenu goriva na domaćim pumpama, ali se ne očekuje drastičan rast ni cene nafte, pa ni derivata.
D. Mlađenović
Poljoprivredi deset odsto
Sezonski uticaj na rasta cene goriva, zbog poljoprivrednih radova, postoji jer tada u celom regionu raste potrošnja.
– U Srbiji je sezonski uticaj na potrošnju goriva, pre svega dizela – zbog intenzivnih radova u poljoprivredi – prilično izražen, što nije slučaj u nekim drugim državama – ukazuje Tomislav Mićović.
Po njegovim rečima, procenjuje se da se godišnje u Srbiji za potrebe poljoprivrede potroši između 100.00 i 120.000 tona dizela. To je oko deset procenata ukupne potrošnje evrodizela u Srbiji, što je značajan udeo u ukupnoj potrošnji tog goriva.