clear sky
22°C
19.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Дизел поскупљује због берзе, а не због сетве?

12.04.2016. 19:27 13:33
Пише:

На пољима су у току обимни сетвени радови, а да би посао био урађен на време и ваљано, пољопривредници на самом почетку морају да уложе доста новца. Свакако да значајан део

отпада на набавку горива – пре свега дизела, а готово истовремено с почетком сетве то гориво на домаћим пумпама поскупљује. Наравно, паори су због свега тога посумњали да почетак сетве није био један од разлога да цене скоче и да пумпаyије искористе прилику за зараду.

Ипак, по речима секретара Удружења нафтних компанија Србије Томислава Мићовића, повећање цене горива, па и дизела, није изазвано већом потражњом, већ растом цене нафте на светским тржиштима.

– Цена нафте је, практично, у сталном расту од краја јануара јер је од тад до сад барел поскупео око 50 одсто – каже Мићовић. – Крајем јануара барел нафте типа „брент” коштао је око 28 долара, а сада је око 43 те се то морало одразити на цену горива. Садашње промене његових цена у Србији резултат су искључиво повећања цене нафте, а не сезонске потрошње изазване пољопривредним радовима.

Домаћи пољопривредници плаћају дизел скупље него њихове колеге у региону – то гориво скупље је само у Албанији. По Мићовићевим речима, у односу на регион, у Србији је цена дизела на врху лествице, док су цене бензина и течног нафтног гаса у средини листе, односно бензин кошта нешто мање од просека у региону, док је цена ТНГ-а нешто мало изнад просечних цена.

– Дизел јесте скупљи него у региону, али треба рећи да је на ту врсту горива већ трећу годину заредом повећавана акциза. Од почетка ове године акциза је виша четири динара, толико је повећавана и последње две године те је литар тог горива, само на основу повећања акцизе, без пореза на додату вредност, скупљи 12 динара него 2013. године – указује Мићовић.

Он истиче да су се цене горива, слично као и у Србији, промениле и у земљама региона. Наиме, познато је да се промена цене нафте на светским тржиштима одражава на цене горива на свим локалним, што се сада и дешава, а како каже Мићовић, утицај промене цене нафте на цену горива у нашој земљи је велик јер је Србија увозно зависна.

– Просечна цена дизел-горива у Србији сада је око 131 динар, а садашње цене горива сличне су као на почетку године, када је и цена нафте била слична садашњој. На домаћим пумпама од почетка године до почетка марта цена горива је стално ишла наниже, а и иначе су неколико претходних месеци цене горива падале, у складу с берзанским кретањима. Гориво је сада скупље око пет динара него у марту, када је литар бензина био око 123 динара, а дизела око 125.

Он указује на то да цена нафте има тренд раста и у наредном периоду, а то би се могло одразити на цену горива на домаћим пумпама, али се не очекује драстичан раст ни цене нафте, па ни деривата.

Д. Млађеновић

 

Пољопривреди десет одсто

Сезонски утицај на раста цене горива, због пољопривредних радова,  постоји јер тада у целом региону расте потрошња.

– У Србији је сезонски утицај на потрошњу горива, пре свега дизела – због интензивних радова у пољопривреди – прилично изражен, што није случај у неким другим државама – указује Томислав Мићовић.

По његовим речима, процењује се да се годишње у Србији за потребе пољопривреде потроши између 100.00 и 120.000 тона дизела. То је око десет процената укупне потрошње евродизела у Србији, што је значајан удео у укупној потрошњи тог горива.

Пише:
Пошаљите коментар