Cilj je transformacija Srbije
Godina preduzetništva, sažeta u jednoj rečenici, donosi sledeće: tri stuba snažne akcije države, 33 velika državna projekta finansijske i nefinansijske podrške preduzetništvu, više od 16 milijardi dinara
koje ulažemo, od toga 4,4 milijarde bespovratne pomoći, oko 300, samo do ovog momenta, projekata, programa i događaja koje realizuju partneri, domaće i strane organizacije, asocijacije...
Svi programi, i to nam je zaista krucijalno, imaće jasne, transparentne i proverljive procedure. Najveći deo sredstava uloženih u programe je novac iz buyeta. To je, dakle, novac poreskih obveznika. Zbog toga nam je važno da ti poreski obveznici, zahvaljujući kojima i postoji Godina preduzetništva, znaju kako se novac troši i uvere se da se ulaže u nešto od čega će srpska ekonomija biti trajno zdravija i perspektivnija.
Iza ovako sumirane akcije stoji ozbiljna namera države da razvija preduzetništvo. I namera da ovo ne bude akcija za jednu godinu. Godinu preduzetništva smo osmislili i pokrenuli da bismo objedinili i pokrenuli što je moguće više dobrih i realno ostvarivih preduzetničkih inicijativa u Srbiji i pomogli im da prerastu u novu snagu srpske privrede. Da bismo pomogli ljudima da stanu na svoje noge, budu svoje gazde, dobiju podršku i pomoć, zato što je zaslužuju. Zato što su hrabri, preduzimljivi, spremni da budu dobri preduzetnici u zemlji koja se posvećuje razvoju preduzetništva, preduzetničkog duha i preduzetničke kulture kao svom strateškom, ali vrlo opipljivom cilju.
Godina preduzetništva ima tri čvrsta stuba - unapređenje poslovnog okruženja, direktnu podršku preduzetnicima i razvoj preduzetničkog duha. Sva tri stuba su vrlo važna. Postavili smo ih tako da obezbede da se kroz njih osigura ono za šta duboko verujemo da je ključ bolje budućnosti zemlje: konkurentna i uspešna ekonomija, dobro obrazovanje, razvoj vrednosti koje su kompatibilne sa savremenim svetom.
Pokretanje i viđenje posla je svakako veliki izazov. Naša ideja je da pomognemo vrlo konkretnom podrškom da preduzetnici lakše prevaziđu neke od izazovnih momenata, normalnih u svakom poslovnom poduhvatu. To je ljudima važno. Da imaju osećaj da nisu sami, da ih ne sprečava u ostvarivanju ideje nepregledna birokratska struktura. Da su zakoni, uredbe i svi drugi podzakonski akti promenjeni, a menjaćemo ih intenzivno tokom Godine preduzetništva, tako da olakšavaju i podstiču, a ne da sprečavaju i guše. Konačno, da su im na raspolaganju jasne mogućnosti za podršku države. Nekad su one finansijske, i podrazumevaju konkretne finansijske ili slične podrške, a nekada su to organizovani programi kroz koje se dobija obuka, savet i druga pomoć.
Ljudi su to dobro razumeli već na samom početku Godine preduzetništva, koju smo zvanično prezentovali 1. marta. To pokazuju broj, sadržaj i širina pitanja i zainteresovanosti preduzetnika koji su se već javili. To je ohrabrujući znak da u Srbiji postoje ljudi koji su jedva čekali da se otvori ovaj prostor, da im se država organizovano obrati i da imaju pred sobom jasnu sliku na šta mogu da računaju.
Razvoj preduzetničkog duha je poseban, strateški cilj Godine preduzetništva. Zbog toga su kreirane posebne aktivnosti koje treba kontinuirano da razvijaju preduzetnički duh i kulturu u našoj zemlji. Napori u ovoj oblasti podrazumevaju ogroman broj programa koje je inicirala država, ali i saradnju sa desetinama organizacija, asocijacija i institucija koje će u 2016. godini sprovoditi edukativne i druge događaje čija je svrha obrazovanje za preduzetništvo.
Na kraju, naravno da postoji dugoročni cilj. Čime ćemo biti zadovoljni? Bićemo zadovoljni ako Godina preduzetništva 2016. bude važna prekretnica u transformaciji Srbije u zemlju čiji je temelj konkurentna privrede koja, kao i sve razvijene i uspešne ekonomije, počiva na idejama privatne inicijative, preduzetničkog duha i društvenog konsenzusa o podsticanju takvih vrednosti i dugoročnih politika.
Željko Sertić
(autor je ministar privrede u Vladi Srbije)