Ključ razvoja je kvalifikovan radnik
Već nekoliko godina poslodavci ističu da i pored armije nezaposlenih u Srbiji, nema dovoljno kvalifikovane radne snage odnosno one koja je njima potrebna, a mahom je reč o vozačima, variocima, obućarima, šivačima, tesarima, mesarima, industrijskim tehničarima...
Gazde nemaju vremena da obučavaju nove radnike za profile koji su im nužni, već žele da odmah prime majstora koji će proizvoditi.
Na nedavno održanom sastanku Parlamenta privrednika Privredne komore Srbije Regionalna privredna komora Sremskog kruga, sremski privrednici su kao veliki problem koji im otežava poslovanje, između ostalog, izneli nedostatak kvalifikovane radne snage i zloupotrebu bolovanja, kao i probleme tretmana otpada u proizvodnji. Posebno je istaknuta neophodnost bržeg implementiranja dualnog obrazovanja u obrazovni sistem Srbije.
Država upravo radi na donošenju zakona o dualnom obrazovanju, jer ono nije uređeno Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju, niti ga zakoni prepoznaju kao vid obrazovanja u srednjim školama u Srbiji. Čak 166 radnih profila u srednjem stručnom obrazovanju je ukinuto, jer nisu pružali adekvatno obrazovanje mladima kako bi našli posao, a ove godine uvedeno je 19 novih profila u skladu sa potrebama tržišta rada i uključeni su najugledniji privrednici i kompanije kako bi se povezalo teorijsko i praktično znanje i mladi nakon školovanja osposobili da odmah stanu iza mašine i počnu da rade.
Direktorka Sektora za edukacije Privredne komore Srbije Mirjana Kovačević objašnjava da će dualno obrazovanje, kao model učenja u realnom radnom okruženju, omogućiti da se obnovi temelj privrednog i društvenog razvoja, koji čine kvalitetno obrazovani kadrovi.
U obrazloženju predloga zakona o dualnom obrazovanju, koji je već stigao u Skupštinu Srbije, navedeno je da je sistem stručnog obrazovanja u Srbiji nedovoljno usklađen sa tržištem rada, jer plan upisa u srednje škole ne odražava potrebe tržišta. Posledica te činjenice je izuzetno velika stopa nezaposlenosti mladih, koja je među najvišim u Evropi, sa izuzetno zabrinjavajućim podacima da se 65 odsto mladih sa završenom srednjom školom svrstava u dugoročno nezaposlena lica, a skoro 150.000 njih uzrasta između 15 i 24 godine ne školuje se, niti radi.
Tačno definisan sistem prava i obaveza škole, poslodavca i učenika, trebalo bi da obezbedi uključivanje većeg broja kompanija i škola u novi model praktične nastave, usklađivanje obrazovanja sa potrebama privrede i mogućnost da kompanije dobiju odgovarajuće kadrove, a učenici znanje, veštine i sposobnosti koje će im omogućiti brže i lakše zapošljavanje.
Država je i sama uočila, na osnovu sveobuhvatnog istraživanja potreba privrede, da se privrednici suočavaju sa velikim problemima nedostatka kompetentog kadra i kadra čije kvalifikacije ne održavaju ostvarenost kompentencija. Zbog toga često poslodavci moraju na sebe da preuzimaju trošak uvođenja mladih u posao kroz dodatnu obuku za znanjima i veštinama potrebnim da bi se oni uključili u rad.
Poslodavci su se ovoga puta uključili u izradu predloga zakona o dualnom obrazovanju kako bi on bio prilagođen vremenu, potrebama i uslovima , a resorno ministarstvo je koristilo sva iskustva evropskih zemalja koje imaju razvijen sistem dualnog obrazovanja i gde nema problema sa obučenom radnom snagom.
Trenutno u implementaciji dualnog obrzovanja učestvuju 21 stručna škola sa 1.272 učenika i 68 kompanija. Sve škole koje su izvele jednu generaciju obrazovanja po duelnom modelu obezbedila su za mlade učenike zaposlenje. Ovoga puta je 1.800 privrednika potpisom izjave o namerama, pokazalo interesovanje i spremnost da se uključe u sistem obrazovanja. Međutim, tražili su da se ovaj sistem zakonski reši tako što će biti jasno regulisana prava i obaveze i to na način da se povežu interes države, poslodavaca i radnika i učenika, kako bi svi zajedno doprineli privrednom rastu i razvoju.
LJ. Malešević