Belosvetski prevarant opelješio srpsku firmu
NOVI SAD: O internet prevarama u kojima se gubi veliki novac do sada smo u Srbiji samo čitali, a od sada moramo da se pripremimo na to da je svet na ružan način došao kod nas.
Direktnu štetu od gotovo 9.000 dolara – a tome, plaše se, nije kraj – pretrpela je firma za uvoz sportske opreme koja pripada Beograđaninu J. K., tako što je nepoznati počinilac iz Kine upao u poslovnu prepisku između njega i predstavnika američke firme „Hoist” od koje je rešio da nabavi opremu, i preusmerio elektronsku poštu na svoju imejl-adresu, uključujući i potvrde za banku da može da podigne avans. Prevara je urađena veoma vešto, pošto je počinilac uspeo da kopira imejl-adrese, stvarajući takozvane miror mejlove, koji na prvi pogled izgledaju potpuno isto, tako da se prevara nije mogla otkriti na vreme.
Kako nam je ispričao nesrećni vlasnik J. K., na sajmu fitnesa u Kelnu početkom godine sreo se s predstanicima firme „Hoist”, velikog proizvođača sportske opreme, i rešio da iskoristi priliku te se dogovorio za porudžbine fitnes-sprava vredne 50.000 dolara, s tim što će 40.500 dolara biti pokriveno bankarskom garancijom, a ostatak uplaćen u vidu avansa, putem inodoznake.
„Dalja komunikacija odvijala se putem mejla, a prepiska i dogovori trajali su od aprila. Predstavnik „Hoista” s kojim smo razmenjivali poruke je 27. jula poslao mejl s bankarskim instrukcijama i skeniranim zvaničnim pismom u kojem navodi da zbog nekih razloga sve međunarodne finansijske transakcije obavljaju preko računa svoje fabrike u Kini. Poslao je i novu profakturu s nazivom te fabrike i računom. Naseli smo“, kaže J. K.
Američki predstavnik nikad nije spominjao fabriku u Kini, niti njihov račun, ali nesrećni J. K. nije posumnjao da tu nešto nije kako treba. Za deo poruybine koji nije bio pokriven avansom Amerikanac je zatražio izdavanje bankarske garancije u Srbiji te je naš sagovornik poslao zahtev za izmenu garancije, ovoga puta navodeći račun u Kini.
Svi papiri koje su dobili mejlom potvrđivali su priču i niko nije imao razloga da posumnja da ne razmenjuje podatke s pravom stranom, pošto su i Amerikanci dobijali lažne mejlove, te je priča s obe strane bila pokrivena.
Prevareni J. K. sumnja da je na Sajmu u Kelnu neko uspeo da klonira njegov pametni telefon i onaj predstavnika američke firme, preuzme sve šifre i napravi tako kopiju njihovih naloga na elektronskoj pošti i društvenim mrežama. Sumnju podgreva i činjenica da je komunikacija između njega i predstavnika američke firme „Hoist” bila onemogućena preko aplikacije NJhatsAp, a da je nalog na elektronskoj pošti bukvalno kopiran, tako se i imejl-adresa lažnog naloga potpuno poklapa s originalom.
„Pošto smo i banci prosledili to pismo u kojem „Hoist” navodno traži uplatu na račun u Kini, rečeno nam je da i ceo posao mora biti sklopljen s fabrikom u Kini koja prima avans i na čiji će račun biti uplaćen ceo iznos na kraju i da na njih glasi garancija. Dobili smo izmenjen ugovor i prosledili banci, tako da je na osnovu njega izdata bankarska garancija“, kaže J. K.
Sumnju je unela činjenica da s predstavnikom američke strane nisu nikako uspevali da ostvare telefonski kontakt, sve dok ga nisu pozvali s drugog telefona. Tako je prevara otkrivena. Obe strane razmenile su stvarne poruke i mejlove koje su jedan drugom upućivali, i shvatili da je J. K. ostao kraći za 9.000 evra, dok je američka firma umalo poslala robu vrednu 50.000 dolara na lažnu adresu.
„Upoređivanjem poslatih i primljenih mejlova, utvrdili smo da su sadržaji pisama poslatih i s jedne i s druge adrese menjani i na taj način smo dovedeni u zabludu i naš novac – 8.686,65 dolara – je, umesto na računu firme „Hoist” u Americi, završio na računu nepoznate firme u Kini“, rekao je J. K., koji je ceo slučaj prosledio Odeljenju za visokotehnološki kriminal.
I. Vujanov
Još para ode lopovu?
Problem je činjenica da će banka, ako se situacija uskoro ne reši, morati da nepoznatom lopovu uplati i ostatak novca jer na njih glasi garancija, a sve na osnovu lažne potvrde da novac mora da završi na računu fabrike u Kini.
„I američki predstavnik i mi smo shvatili da smo žrtve ozbiljne prevare u kojoj finansijsku štetu snosimo mi. Mejlovi su bili izmenjeni u oba pravca, do nas nisu stizali pravi mejlovi koje je on slao, a on je primao odgovore od nas koji su bili izmenjeni. Pre neki dan smo dobili poslednji lažni mejl s obećanjem da danas šalje profakturu, tako da ćemo, ako Odeljenje potvrdi, nastaviti komunikaciju, ne dajući do znanja da smo posumnjali da je u pitanju prevara“ kaže J. K.
Ostaje otvoreno i pitanje kako će reagovati domaća banka, pošto se rok od 45 dana, koliko ona zadržava novac na računu kao garanciju, uskoro okončava. Na Odeljenju i banci je sad da hitro reaguju i spreče dalju štetu, a naši junaci moraju da razmisle o tome na koji će način ubuduće poslovati.