Za četvrtake novi obavezni predmet Digitalni svet
Ministar prosvete potpisao je Pravilnik o dopuni Pravilnika o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, gde se u delu Obavezni predmeti, pored Fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, dodaje i predmet Digitalni svet.
Pravilnik koji je potpisao ministar Branko Ružić, stupio je na snagu u petak, kada je i objavljen u Službenom glasniku, a primenjivaće se od školske 2023-2024. godine.
Među ciljevima ovog pravilnika su razvijanje digitalne kompetencije učenika neophodne za bezbednu i pravilnu upotrebu digitalnih uređaja za učenje, komunikaciju, saradnju i razvijanje osnova algoritamskog načina razmišljanja. Takođe, kroz oblasti digitalno društvo, učiće se o bezbednom korišćenju digitalnih uređaja.
Učenici će se učiti selektovanju i osnovnom formatiranju teksta (veličina i boja slova, podebljavanje, iskošavanje i podvlačenje teksta). Takođe, zadatak će biti i selektovanje, kopiranje/isecanje i lepljenje teksta, umetanje slike u tekst, dodavanje okvira, pozicioniranje slike u odnosu na teksk, kao i kreiranje i uređivanje tekstova za poznatu publiku.
Među zadacima su i pretraživanje Interneta (probrani elementi napredne pretrage), izrada ili prilagođavanje grafike u skladu s temom, kao i kreiranje tekstualnog dokumenta koji sadrži slike.
Po završetku razreda učenik će biti u stanju da promeni veličinu i boju teksta, podeblja ga, iskosi i podvuče u programu za obradu teksta; iseče, kopira i nalepi isečeni/kopirani tekst na odgovarajuće mesto u programu za obradu teksta, umetne sliku u tekst, doda joj okvir i pozicionira je na željeni način u odnosu na tekst u programu za obradu teksta, aktivno učestvuje u nastavnom projektu čiji produkt predstavlja gramatički korektan tekstualni dokument, namenjen poznatoj publici koji sadrži slike sa tekstualnim objašnjenjima i informacije koje su pronađene na internetu; aktivno učestvuje u nastavnom projektu kojim se promoviše bezbedno i odgovorno ponašanje prilikom korišćenja interneta; sarađuje s ostalim članovima grupe u svim fazama projektnog zadatka, piše u Pravilniku.
Osim toga, naučiće da vrednuje svoju ulogu u grupi pri izradi projektnog zadatka i aktivnosti iz svog zaduženja, utvrdi šta je rezultat izvršavanja datog jednostavnog algoritma koji sadrži ponavljanje i grananje, uoči i ispravi grešku u jednostavnom algoritmu koji sadrži ponavljanje i grananje.
Jednostavno rečeno, učiće se ne samo o osnovama programiranja, već i kvalitetnoj upotrebi Interneta u cilju naučnog pretraživanja podataka, odvajanja relevantnih izvora od poluinformacija, osnovama dizajna, kreiranja tekstova i obrade fotografija za sajtove i druge tematke celine, namenjene raznim aplikacijama, ali i osnovama bezbednosti i zaštite podataka.
Nastavnik je u planiranju, pripremi i ostvarivanju nastave i učenja autonoman. Za svaki čas treba planirati i pripremiti sredstva i načine provere ostvarenosti projektovanih ishoda, a
Pravilnikom se navode preporuke na koje sve načine nastavnik može da odgovori na ove zadatke i predstavi osnove digitalnog ponašanja svim učenicima.
Kako će to izgledati u praksi, kada znamo da većina dece još u predškolskom dobu ume sjajno da barata mobilnim telefonima, ostaje da se vidi.
Pogled na sadržaj predmeta ukazuje na to da će deca biti učena kako da od prostog primaoca sadržaja postanu njegovi aktivni korisnici, ali i tvorci, čemu, kao država koja nudi ozbiljan procenat IT stručnjaka raznih profila, treba da težimo.
I. Radoičić