Svega šest pista za civilne helikoptere u Srbiji
Srbija će ove godine dobiti još jedan heliodrom. Naime, Ministarstvo odbrane i Javno preduzeće “Skijališta Srbije” sklopili su u petak ugovor o finansiranju izgradnje i heliodroma na Kopaoniku s pratećim sadržajima za merodavni helikopter MI-17, spoljašnjom infrastrukturom i prilaznim putem do objekata, za potrebe Ministarstva odbrane i Javnog preduzeća “Skijališta Srbije”.
Državni sekretar u Ministarstvu odbrane Aleksandar Živković rekao je da je ovo prvi projekat koji se realizuje u saradnji s pravnim licem izvan Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.
- Izgradnjom heliodroma stvorićemo uslove za infrastrukturno jačanje sistema traganja i spasavanja u Vojsci Srbije, ali i u civilnom vazduhoplovstvu Srbije, a ojačaćemo funkcije vazduhoplovne i logističke podrške naših snaga - istakao je Živković.
Direktor JP “Skijališta Srbije” Dejan Ćika rekao je da očekuje da radovi na izgradnji objekta budu završeni do početka naredne skijaške sezone.
Osim vojnih i policijskih, u Srbiji trenutno postoji još pet heliodroma koji imaju saglasnot Direktorata civilnog vazduhoplovstva za korišćenje. Neograničene dozvole za heliodrome, kako je zvanično navedeno na sajtu Direkcije, imaju “BD argo” u Dobanovcima, novosadska “Ciklonizacija”, zatim Mokra gora, letelište u selu Gorobilje kod Požege i ono u Sobovici kod Kragujevca. Ovom spisku treba dobadi i firmu “Balkan helicopers” iz Dobanovaca koja je početkom avgusta 2016. dobila prvi sertifikat za obavljanje javnog prevoza helikopterima. Firmu su osnivali pilot Goran Krneta i srpsko-američki biznismen, Živorad Tomić. Jedan od glavnih pilota u toj helikopterskoj jedini je Sara Krneta, za sada jedina žena s dozvolom za takvu vrstu pilotiranja.
Još pre šest godina Direktorat civilnog vazduhoplovstva na više od 130 adresa lokalnih samouprava poslao je poziv za registraciju letelišta za helikoptere. Namera je da jednom akcijom što veći broj opština u Srbiji dobije registrovano letilište za helikoptere, a sve radi povećanja bezbednosti civilnog vazduhoplovstva. Pozivu su se odazvale 52 opštine i stručni timovi Direktorata do sada su obišli sve lokacije, međutim, do danas je sve to ostalo na idejama i u papirima.
U Srbiji, inače, ima dvadesetak privatnih helikoptera. Oni su svi registrovani u Direktoratu i pod nadzorom ove institucije. To znači da inspektori DCV-a proveravaju dokumentaciju ovlašćenih servisera za određeni tip helikoptera koji se odnose na ispravnost letelice.
Za sticanje dozvola pilota privatnog helikoptera, po evropskim standardima, potrebno je minimum 45 časova letenja i 130 časova teorijske nastave iz devet nastavnih predmeta.
Milan Bozokin