Свега шест писта за цивилне хеликоптере у Србији
Србија ће ове године добити још један хелиодром. Наиме, Министарство одбране и Јавно предузеће “Скијалишта Србије” склопили су у петак уговор о финансирању изградње и хелиодрома на Копаонику с пратећим садржајима за меродавни хеликоптер МИ-17, спољашњом инфраструктуром и прилазним путем до објеката, за потребе Министарства одбране и Јавног предузећа “Скијалишта Србије”.
Државни секретар у Министарству одбране Александар Живковић рекао је да је ово први пројекат који се реализује у сарадњи с правним лицем изван Министарства одбране и Војске Србије.
- Изградњом хелиодрома створићемо услове за инфраструктурно јачање система трагања и спасавања у Војсци Србије, али и у цивилном ваздухопловству Србије, а ојачаћемо функције ваздухопловне и логистичке подршке наших снага - истакао је Живковић.
Директор ЈП “Скијалишта Србије” Дејан Ћика рекао је да очекује да радови на изградњи објекта буду завршени до почетка наредне скијашке сезоне.
Осим војних и полицијских, у Србији тренутно постоји још пет хелиодрома који имају сагласнот Директората цивилног ваздухопловства за коришћење. Неограничене дозволе за хелиодроме, како је званично наведено на сајту Дирекције, имају “БД арго” у Добановцима, новосадска “Циклонизација”, затим Мокра гора, летелиште у селу Горобиље код Пожеге и оно у Собовици код Крагујевца. Овом списку треба добади и фирму “Балкан хелицоперс” из Добановаца која је почетком августа 2016. добила први сертификат за обављање јавног превоза хеликоптерима. Фирму су оснивали пилот Горан Крнета и српско-амерички бизнисмен, Живорад Томић. Један од главних пилота у тој хеликоптерској једини је Сара Крнета, за сада једина жена с дозволом за такву врсту пилотирања.
Још пре шест година Директорат цивилног ваздухопловства на више од 130 адреса локалних самоуправа послао је позив за регистрацију летелишта за хеликоптере. Намера је да једном акцијом што већи број општина у Србији добије регистровано летилиште за хеликоптере, а све ради повећања безбедности цивилног ваздухопловства. Позиву су се одазвале 52 општине и стручни тимови Директората до сада су обишли све локације, међутим, до данас је све то остало на идејама и у папирима.
У Србији, иначе, има двадесетак приватних хеликоптера. Они су сви регистровани у Директорату и под надзором ове институције. То значи да инспектори ДЦВ-а проверавају документацију овлашћених сервисера за одређени тип хеликоптера који се односе на исправност летелице.
За стицање дозвола пилота приватног хеликоптера, по европским стандардима, потребно је минимум 45 часова летења и 130 часова теоријске наставе из девет наставних предмета.
Милан Бозокин