Evo kada mogu da se očekuju PROMENE U OBRAZOVANJU i šta će sistem ubuduće KAŽNJAVATI- Dina Vučinić: Borba protiv vršnjačkog nasilja sprovodi se više od 10 godina u novosadskim školama
Prvi put u srpskom obrazovanju, učenik će moći da bude suspendovan iz škole na pet dana, vladanje će se ocenjivati od drugog razreda, a ugrožavanje bezbednosti najstrože kažnjavati. Razredne starešine dobijaju dodatnu povišicu, ali i odgovorniju ulogu koja podrazumeva ozbiljnije praćenje rada i ponašanja svojih učenika, i pravljenje takozvanih đačkih dosijea.
Kako će sve to u praksi funkcionisati? A kako poboljšati komunikaciju sa roditeljima koji su često problem, jer ne priznaju postojanje problema? Koja se karika do sada pokazala kao najslabija u lancu borbe za nultu toleranciju nasilja u školama i šta dalje? Na ova pitanja u emisiji „Signali“ na Radio- televiziji Vojvodine odgovorali su: Snežana Vuković, šefica Odseka za ljudska i manjinska prava u obrazovanju u Ministarstvu prosvete,Dina Vučinić, članica Gradskog veća Novog Sada za obrazovanje Igor Milićević, direktor Osnovne škole „Nikola Tesla“, i Dušan Vuković, psiholog.
Prema rečima Snežane Vuković, šefice Odseka za ljudska i manjinska prava u obrazovanju u Ministarstvu prosvete na promenama u vaspitnom i obrazovnom sistemu se radi već dve godine i uskoro se očekuje Pavilnik za postupanje u kriznim situacijama.
Uz odgovarajuću kaznu, veoma je važan i preventivni rad sa đacima kako bi decu naučili o tome šta je odgovornost, rekla je Vukovićeva demantujući da postoje takozvani dosijei za đake kao to pojedini mediji navode.
Dodala je da jedna mera , kakva god ona bila , ne može da promeni situaciju i da se na njoj temelje promene u obrazovnom sistemu, ali ona može da bude " okidač" za druge.
U tom kontekstu očekuje se novi pravilnik o društveno korisnom humanitarnom radu čijom primenom bi se kod dece stvarale vrednosti i empatija, veštine i poželjni obrasci ponašanja.
To je vrlo koristan alat i mnoge škole ga već primenjuju, rekla je za RTV Vuković.
Direktor OŠ "Nikola Tesla " u Novom Sadu Igor Milićević je rekao da je uloga nastavnika i razrednog starešine veoma važna i na njima ja da uz roditelje kod dece razvijaju osećaj za učenje, toleranciju, različitost i strpljenje.
Čekamo dodatne pravilnike i priručnike da ih implementiramo u vaspitno obrazovni proces ali starešina, predmetni nastavnik ili roditelj mora da prijavi promene u ponašanju stručnim saradnicima, pedagogu i psihologu, jer mnogo faktora utiče na dečje sazrevanje i ponašanje, rekao je.
Prema njegovim rečima, nisu svi roditelji isti i dok neki imaju poverenja u školski system ima i onih koji nikako "ne daju "na svoje dete šta god ono u školi ili oko nje, učinilo.
Disfunkcionalne porodice daju lošije rezultate u vaspitanju dece i često svoje neuspehe pripisuju školi i nastavnicima, prebacujući tako odgovornost sa sebe, poručio je.
Članica gradskog veća Novog Sada za obrazovanje Dina Vučinić je rekla da se borba protiv školskog i vršnjačkog nasilja u gradu sprovodi već više od 10 godina i da u toj borbi svi treba da daju maksimum.
Roditelji su najslabija karika i pojedini uopšte ne žele da sarađuju sa institucijama, kaža Vučinić uz napomenu da je preventive najvažnija i da Koordinaciono telo svakodnevno komunicira ne bi li se sprečile nemile situacije, te da svih 55 škola u Novom Sadu ima odgovarajuće kadrovske kapacitete za vaspitno obrazovni rad.
Dodala je da smo do sada decu učili uglavnom šta sui m prava dok se o njihovim obavezama malo govorilo.
Moramo popularisati druge obrasce ponašanja i dobro razmisliti kada je reč o premeštanju dece iz škole u školu. Tako se problem ne rešava zaključila je Vučinić.
Psiholog Dušan Vuković smatra da nemamo dovoljno psihologa i pedagoga čija uloga je jako važna u obrazovno vaspitnom procesu.
Sve više je poremećaja ponašanja kod školske dece te deca pa i roditelji uglavnom reaktivno reaguju, tj. posle nekog incidenta,
Dodao je da roditelji često uzimaju stvar u svoje ruke, što nije dobro, pa zato treba što pre vratiti autoritet škole i prosvetnih institucija.
RTV