PRIMER DOBRE PRAKSE RAZVOJA RURALNOG TURIZMA Grad Trebinje predstavio „Hercegovačku kuću”; SIGURAN PLASMAN na tržište tradicionalnih proizvoda MALIH PROIZVOĐAČA
Kao primer dobre prakse razvoja ruralnog turizma, Grad Trebinje predstavio je svoje potencijale na prvom Kongresu ruralnog turizma Vojvodine.
Poseban fokus tokom prezentacije stavljen je na projekat „Hercegovačka kuća”, nastao u okviru Agrarnog fonda Grada Trebinja, sa ciljem postizanja turističkog brendiranja, ali i distribuiranja autohtone i zdrave hrane sa tih prostora. O ovom podvigu je govorio načelnik Odeljenja za turizam, zaštitu životne sredine i preduzetništvo Grada Trebinja Bojan Vučurević koji kaže da je osnovni prioritet bio da se obezbedi navodnjavanje što vćeg procenta obradivih površina.
– U Trebinju je sada čak 85 odsto površina pod sistemom za navodnjavanje, što je oko 1.100 hektara i to je bio osnovni elementarni uslov za razvoj poljoprivrede u ovom kraju. Drugi preduslov je bilo osnivanje Agrarnog fonda Grada Trebinja, koji je uspeo kroz svoje sedmogodišnje poslovanje umnogome da pomogne poljoprivrednim proizvođačima, pre svega gazdinstvima – kaže Vučurović.
U okviru fonda, nastao je i projekat „Hercegovačka kuća”, koja predstavlja butik domaćih proizvoda, kao vid podrške postojećim seoskim gazdinstvima za ostanak i opstanak na selu, ali i animiranje mlađih ljudi da dođu na selo, bave se poljoprivredom i žive od svog rada.
–Program podrške plasmanu poljoprivrednih proizvoda radimo kroz njihov otkup od proizvođača, koji kasnije plasiramo preko četiri maloprodajna objekta „Hercegovačke kuće”. Plasman otkupljenih proizvoda radi se preko maloprodajnog objekta „Treća dob”, u Trebinju, kao i kroz trgovinske lance koji posluju na teritoriji Republike Srpske, BiH i lokalnih ugostiteljskih objekata koji u meniju gostima nude domaću hranu. Od nedavno „Hercegovačka kuća“ postoji i u Beogradu – objašnjava direktora Agrarnog fonda Grada Trebinja, Veselin Dutina, pohvalivši se i činjenicom da su od 2018. do 2022. godine sklopljeni kupoprodajni i kooperantski ugovori sa preko 80 poljoprivrednih proizvođača za otkup voća i povrća, a otkupljeno je više od 200 tona tih poljoprivrednih proizvoda.
Spomenuo je i to da je otkup, naročito krompira, rađen i od poljoprivrednih proizvođeča iz ostalih hercegovačkih opština i naveo izvoz meda i proizvoda od meda u Švedsku kao jedan od većih uspeha.
– Prva „Hercegovačka kuća“ otvorena je u Trebinju 2017. godine sa ciljem da pod jednim krovom okupi proizvođače tradicionalnih proizvoda sa područja trebinjske regije. Na samom otvaranju imali smo 20 kooperanata, sa oko 180 proizvoda. Danas, „Hercegovačka kuća’’ okuplja više od 130 proizvođača sa više od 1.000 proizvoda. Posmatrano kroz finansije, govorimo o 2.200.000 konvertibilnih maraka vrednosti otkupljenih proizvoda. Dobili smo i zvanični logo kojim su zaštićeni svi naši proizvodi, a na etiketi se nalazi i ime domaćinstva koje ga proizvodi – priča naš sagovornik.
Svi proizvodi u „Hercegovačkoj kući“ su pravljeni po tradicionalnim recepturama, 100 odsto prirodni bez dodataka bilo kakvih veštačkih komponenti, a prate sve segmente koji su propisani pravilnicima o kvalitetu hrane i zaštite potrošača.
-Kuća nudi bogatstvo gastronomske različitosti Hercegovine, a police su pune dobrih vina, kvalitetnog meda, sireva, pršute, smokava, divljeg nara i lekovitog bilja. Zato je „Hercegovačka kuća“ postala nezaobilazna stanica svakoga ko poseti naš grad – ističe Dutina.
U sklopu najvećeg sajma turizma u svijetu ITB Berlin, Grad Trebinje je osvojio prvu nagradu na međunarodnom takmičenju „Green Destinations Story Awards - Top 100“, kandidujući „Hercegovačku kuću“ koja bi, po njihovoj proceni, mogla da uđe u 100 najboljih priča održivih turističkih destinacija, u kategoriji „lokalni lanci snabdevanja”. Radi se o godišnjoj listi inovativnih priča o dobroj praksi održivosti turističkih destinacija širom sveta, koje zadovoljavaju kriterujume i osnovne vrijednosti zelenih destinacija. Zahvaljujući ovom prestižnom priznanju, Hercegovačka kuća dobila je priliku za dalji razvoj turizma, pružanje podrške, uz jačanje saradnje sa poljoprivrednicima.
Jedan od osnovnih ciljeva njenog pokretanja je da se malim proizvođačima tradicionalnih proizvoda omogući siguran plasman na tržište, a samim tim i sigurna zarada.
A potvrda da rade odličnu stvar stiže sa svih strana, s obzirom na to da je delovanje Agrarnog fonda Grada Trebinja prepoznat i od strane drugih domaćih i regionalnih medija, lokalnih zajednica Republike Srpske i Federacije BiH, koje su tražile savete i izražavale interesovanje za pokretanje sličnih organizacija i programa. Tako su nastale Krajiška kuća, Kuća Lijevča i Potkozarja, Višegradska kuća...
Ivana Bakmaz