Pre 20 godina “nevidljivi soko” završio u sremskoj njivi
NOVI SAD: Lovac bombarder F-117A, koji je učestvovao u NATO bombardovanju SRJ, oboren je na današnji dan pre 20 godina, u ataru sela Buđanovci.
Letelicu F-117A oborio je Treći raketni divizion 250. raketne brigade PVO, u 20.42 časova, zahvaljujući sposobnosti jedinice, ispravnoj tehnici i “maloj tehničkoj inovaciji”. Avion je pao pošto je prethodno gađan sa dve rakete tipa “neva”, a jedinicom koja ga je oborila komandovao je pukovnik Zoltan Dani.
Dejla Zelka, pilota oborenog aviona, evakuisale su američke snage.
Zoltan Dani odavno nije aktivan u vojsci, penzionerske dane provodi veoma aktivno u selu Skorenovac kod Kovina, a vojničku uniformu zamenio je pekarskom, dok mu oružje nisu više rakete, već su to so i brašno. On je danas vlasnik pekare Dani, a kako nam kaže, bavi se i seoskim turizmom.
Taj dan je bio specifičan, jer smo od 24. do 27. marta bili na položaju u Šimanovcima, spajali kablove radarskog sistema i trebalo je da budemo u režimu ćutanja, bez ikakvog pomeranja, a da se maksimalno maskiramo. Tog dana, 27. marta u 18 sati izdali su nam naređenje da uključimo sistem. Međutim, bilo je tu tehničkih problema, nismo mogli odmah da ga pokrenemo i trebalo nam je sat vremena da ga osposobimo i pustimo u rad. Oko 20.30 sati, jedan od potencijalnih ciljeva s “azimuta 195” kretao se prema nama, procenio sam da može da uđe u zonu uništenja, i tražio odobrenje od operativnog centra da izvršimo dejstvo. Imali smo dva sistema za praćenje, osmatrački i nišanski radar, opasno je da ovaj drugi radar bude predugo uključen jer privlači protivradarske rakete, gledali smo da njime što manje zračimo. Kada se sve poklopilo, jednostavno, ispalio sam raketu.
Kada je reč o “nevidljivom avionu”, Dani kaže da je to sjajan trik, jer njega svi zovu nevidljivi, a on to ustvari i nije. Oznaka stelt znači “avion manje radarske uočljivosti”, a to je raketačima tada otkrio jedan kolega koji govori engleski.
Pukovnik ističe da sa Dejlom Zelkom, američkim pilotom koji je upravljao avionom F-117A, još uvek ima kontakt. S njim se čuo i pre nekoliko dana: Rekao mu je da mu je žao što je učestvovao u bombardovanju Srbije i da su prevareni.
Bili su uvereni da su dolazili iz humanitarnih razloga da poprave stanje. Da je znao pravu istinu, ne bi u tome učestvovao
Naš “prvi susret” bio je kada su se raketa i avion sudarili. “Drugi susret” kao i naziv istoimenog dokumentarnog filma, prošao je veoma emotivno, Zelko je dobar čovek i, eto, iz ratne priče i sukobljenih strana, nas dvojica smo se sprijateljili.
I onda shvatim da, ako je on manje uočljiv, to znači da je vidljiv! Na kraju smo došli do saznanja da taj avion uopšte nije bio nevidljiv, videli smo ga, i oborili, ponosno priča Dani.
Pre borbenog leta F-117A, precizno se utvrđuju lokacije radara i unose se u kompjuter koji se zove “Elvira, gospodarica noći”, a on potom određuje maršrutu leta. O tome kako su Srbi uspeli da nadmudre “Elviru” pisao je njujorški list ”Njuzvik” u julu 1999. godine.
Tri noći pre sudbonosnog leta F-117A, avioni “stelt” leteli su praktično istom maršrutom. Srbi su svaki dan pomerali radare, a uključivali ih samo nakratko, tek koliko je potrebno da se snime maršrute aviona koji dolaze, ali ne dovoljno da bi ih otkrio avion NATO-a za detektovanje, pisao je njujorški list i naveo da je četvrte noći, dok je F-117A bacao bombe na cilj nedaleko od Beograda, otvor za izbacivanje projektila na avionu na srpskim radarima počeo da šljašti, tako da su pripadnici PVO Vojske Jugoslavije brzo ispalili rakete i pogodili cilj.
F-117A “noćni soko” reputaciju je stekao borbenim letovima nad Irakom u Zalivskom ratu 1991, kada je, prema objavljenim podacima, 1.270 puta neprimećen proleteo iračkim nebom, u 39 borbenih misija.
M. Bozokin