Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Poverenik: Korišćenje ličnih podataka nakon dostave je zloupotreba

15.08.2022. 17:05 17:08
Piše:
Foto: Youtube Printscreen

BEOGRAD: Onog trenutka kada dostavljač dostavi hranu svrha korišćenja nečijih ličnih podataka je ispunjena i ti podaci više ne smeju da se koriste, a sve preko toga je zloupotreba prava, rekao je danas poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinković.

On je za Tanjug komentarisao aktuelnu situaciju u kojoj je dostavljač hrane poslao klijentkinji SMS poruku nakon dostave, posle čega je dobio otkaz i istakao da su podaci koje je ona sama dala uzeti na zakonit način i da su neophodni kako bi dostava bila isporučena na određenu adresu.



Naveo je da je kazna za pravno lice, koje je rukovalac ili obrađivač podataka, do dva miliona dinara za zloupotrebu, a za fizičko lice od pet do 150.000 dinara.



"Tu kaznu može izreći prekršajni sud na osnovu zahteva koji podnosi poverenik. Mi u ovoj situaciji moramo da utvrdimo činjenično stanje i da vidimo kako je došlo do svega toga, da li je navedeni incident i zloupotreba prava isključivo posledica delovanja pojedinca odnosno dostavljača koji je uradio ono što nije smeo, ili tu ima i propusta kompanije", poručio je Marinković.



Prema njegovim rečima kompanija koja zapošljava dostavljače je u obavezi da svojim zaposlenima kaže da se podaci o ličnosti moraju posebno štititi i da im da da potpišu izjavu o poverljivosti, koja je garant za bezbednost podataka.



Takođe, Marinković je naglasio da je kompanija dužna da kontroliše svoje radnike.



"Poslodavac uvek odgovara za ponašanje svog radnika i videće se da li su preduzete sve tehničke i organizacione mere kako ne bi došlo do narušavanja zaštite ličnih podataka klijenata", poručio je poverenik.



Na pitanje koliko su građani upućeni o značaju ostavljanja ličnih podataka nekoj komaniji ili kablovskom operateru, Marinković je ocenio da građani prilikom davanja ličnih podataka isključivo razmišljaju o sopstvenoj dobrobiti - nekom ugovoru, putu ili kreditu.



Zaključio je da je nepohodno da se podigne svest građana, jer su u današnje vreme lični podaci vrednost, novac i valuta kojim se trguje.



"Danas su lični podaci velika vrednost na tržištu. Dokaz za to je da su vlasnici internet kompanija najbogatiji ljudi, iako nude besplatne usluge. Oni uzimaju vaše lične podatke koje prosleđuju raznim kompanijama koje vas profilišu i znaju vaše navike po pitanju hrane, odeće, obuće, kola koja vozite, gde volite da putujete i onda se iznenadite kako vam non stop stižu ponude", objasnio je Marinković.



On je istakao da najveća opasnost od zloupotrebe ličnih podataka "leži" na društvenim mrežama.



Naveo je da mnoge internet kompanije imaju predstvanike za Srbiju kao Gugl, Vizer, Alibaba i Kupujem-prodajem, gde se možete obratiti povereniku za pomoć i izbrisati ili promeniti svoje podatke.



Međutim, dodao je to nije slučaj sa Fejsbukom, jer ukoliko neko poželi da izbriše podatke, ne može mu pomoći niko iz Srbije, već se mora obratiti nadležnima za tu društvenu mrežu u Kaliforniji.



Poverenik je istakao da u proseku stigne nekoliko nekoliko stotina prijava godišnje od građana koji u najvećoj meri sumnjaju da je bezbednost njihovih ličnih podataka narušena.



Inspekcijski nadzor, kazao je, u ovakvim slučajevima reaguje vrlo brzo i naglasio da očekuje da će do petka biti završen zapisnik o kontroli i o aktuelnom slučaju.

Piše:
Pošaljite komentar