Posle tragedije u “Ribnikaru” škole dobile smernice: EVO kako će izgledati ŠKOLSKA GODINA
Ministarstvo prosvete uputilo je vaspitno-obrazovnim ustanovama smernice kojima bi trebalo da se vode početkom nove školske godine.
Kako su naveli, smernice su prosleđene zbog tragedija koje su se dogodile u OŠ "Vladislav Ribnikar" i Mladenovcu, a fokus se stavlja na solidarnost, poštovanje i unapređenje vaspitnog rada.
Prema tim smernicama, prvog nastavnog dana organizovaće se razgovori sa učenicima kako bi se upoznali sa planom rada, a pokrenuće se zajednički razgovori sa svim akterima školskog života. Tokom prve nastavne nedelje organizovaće se tematska nastava, sa radionicama i drugim aktivnostima usmerenim ka negovanju empatije, vrednostima međusobnog poštovanja, saradnje i solidarnosti, uz uvažavanje različitosti. Druge nastavne nedelje predviđeno je da nastavnici sprovode inicijalno procenjivanje u okviru pojedinačnih predmeta i u skladu sa njima vrše dalje planiranje obrazovno-vaspitnog rada.
Škole su u obavezi da godišnjim planom rada predvide samovrednovanje u prvom polugodištu rada škole u oblastima kvaliteta – Podrška učenicima i Etos (opšta atmosfera u školi – tolerancija, osećaj zajedništva, dobri međuljudski odnosi, osećaj bezbednosti i slično), kako bi se akcioni plan unapređivanja Podrške učenicima i Etosa realizovao tokom drugog polugodišta. Smernicama je predviđeno da se tokom septembra sprovedu procene adaptacije za učenike petog razreda osnovne i prvog razreda srednje škole na novu sredinu, kao i mere podrške nastavnicima i učenicima. Predviđena je nova slobodna aktivnost za učenike od petog do osmog razreda osnovnih škola - Vrline i vrednosti kao životni kompas, dok će se u srednjim školama posebna pažnja usmeriti na izborne programe kojima će se podržati razvoj pozitivnih ljudskih vrednosti.
Takođe, do kraja prvog polugodišta, škole će zajedno sa učenicima i roditeljima kreirati identitet i moto škole tako što će definisati zajedničke vrednosti i očekivana ponašanja koje su u skladu sa utvrđenim identitetom.
Portparolka Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, Vesna Jerotijević, kaže za Telegrafs da nove smernice u praksi gotovo ništa neće promeniti. Kako navodi, škola je oduvek bila mesto u kom se radilo na moralnim vrednostima i vrlinama, ali i jedini bastion njihove odbrane.
- One ne upućuju ni na šta konkretno, nemamo konkretna uputstva, to su neki termini koji lepo zvuče, a u praksi na početku školske godine ne znači ništa. Naglasak je na tome da se razvijaju moralne vrednosti, društvene, solidarne i socijalizacija. Sada ćete umesto u okruženju u kom deca rastu i u kom su prisutni 24 sata dnevno, u školi da razvijate, to se razvija u porodici, društvu, medijima i društvenim mrežama i to nigde nemate. Ne možete to da razvijete u školi. Jedno demokratsko društvo treba da teži tim vrednostima i vrlinama. Čemu je obrazovni sistem od Dositeja do danas težio? Škola je oduvek težila tim vrednostima, ona je jedini bastion odbrane tih vrlina i oduvek se težilo da se one neguju kroz svaki predmet. Nije dovoljno samo razvijati ih u školi - objašnjava ona.
Ona dodaje i da je najbitnije iskoreniti govor mržnje, kao i da se to nažalost ne može učiniti samo u školi za vreme 8 časova koje deca provedu u njoj.
- Svakodnevno je prisutan govor mržnje na društvenim mrežama, na televiziji, on je postao opšte prihvatljiv. Ako deca rastu i razvijaju se u takvom okruženju to im postaje deo svakodnevnice. I sad vi u školi za 4-5 sati treba da to promenite, u školi nijedan prosvetni radnik nema takav odnos sa đacima. Možda đaci imaju sa svojim vršnjacima jer su to pokupili negde drugde, ali u školi to nisu naučili. Roditelji su skloni da veruju da te vrednosti počinju i završavaju se u školi, ali rad na sebi traje ceo život - pojašnjava Jerotijević.
Predsednik Foruma srednjih stručnih škola sa druge strane, navodi za naš portal da nove smernice mogu da donesu samo dobro, kao i da razred treba da funkcioniše kao jedna porodica.
- U redu je potencirati vrline i vrednosti u školi. To podrazumeva formiranje zajedništva u odeljenju kao porodice, ako postoji problem u redu je da se uključe i roditelji i psiholog i pedagog. Nastavnike treba informsati putem seminara, predavanja... Ključ je u razrednim starešinama i nastavnicima, tim ljudima treba povećati platu. Nikada nije čitavo odeljenje problematično, ali treba napraviti porodičnu atmosferu, da se deca poštuju. Da se čestitaju rođendani, slavlja međusobno, verujem da nastavnici to hoće i žele - kaže naš sagovornik.
Antić naglašava da bi roditelji trebalo da prihvate odluku nastavnika kada su ocene u pitanju, a deca da shvate da nijedan nastavnik ne ocenjuje da bi bio strog, već da bi učenici naučili nešto i bili spremniji.
- Nasilje postoji i uvek će postojati, ali svi moraju da se trude, od roditelja preko nastavnika do nastavnika. Roditelji moraju da shvate da će deci svaki predmet koristiti i da niko ne daje ocenu da bi bio strog, već ocenjuju znanje. Potrebno je da se ne mešaju i da sarađuju sa školama - navodi.
On potvrđuje da nije čuo da su zaprećene ikakve kazne za nepoštovanje novih smernica, ali dodaje da bi trebalo pojačati kontrolu ustanova.
- Ako inspekcija utvrdi da neko u školi ne radi, treba da budu kažnjeni, ali još uvek nije definisano kakve kazne će biti u pitanju - zaključuje Antić za naš portal.
Telegraf