O obrazovanju na finskom primeru
Fondacija „Obrazovanje za Srbiju”, uz podršku finske ambasade u Srbiji, Nordijske poslovne alijanse i Unikredit banke, od 9. do 11. februara organizuje stručni skup posvećen finskom obrazovanju. Kao jedan od najboljih obrazovnih sistema u svetu, finski pedagoški model poznat je po tome da inspiriše i učenike i nastavnike da zajedno grade znanje.
Na trodnevnom skupu, govoriće se na četiri teme: Pozitivna psihologija u finskom obrazovanju, Učenje zasnovano na istraživanju fenomena, Principi STEM nastave u finskom obrazovanju i Formativno ocenjivanje kao sredstvo za bolje učenje.
I dok se pedagozi i profesori spremaju za upoznavanje s principima učenja po finskom modelu, roditelji i učenici pokušavaju da saznaju hoće li ove obuke dovesti do konačnog kraja frontalnog principa predavanja, bez veće interakcije predavača i dece, možemo li se nadati radu u manjim grupama, razvijanju promišljanja bez straha od “osvete” kroz kritiku i smanjenu ocenu, poštovanju i uvažavanju drugačijeg mišljenja, ali i razvijanju veština pisanja eseja i radova, osamostaljivanju u naučnom pretraživanju izvora, diskusiji na temu i kreativnosti u nastavi.
Finski pedagoški model zasnovan je na principima pozitivne psihologije, intrinzičke motivacije, odnosno, razvoju unutrašnje potrebe za znanjem, saznavanjem, učenjem, dečijoj radoznalosti i kreativnosti. Nastavnici i učenici zajedno učestvuju u stvaranju novog znanja, a umesto frontalnog oblika nastave, u učionicama preovlađuje interaktivan rad i projektno orijentisana nastava, kažu stručnjaci Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Ovo je za nas posebno važno, kada se zna da na PISA testiranjima beležimo jedva prosečne rezultate, a posle skandala, kad smo zaboravili da na vreme podnesemo prijavu za učestvovanje u jednom od ciklusa testiranja, jasno je zašto nam je svima potreban novi pogled na svet.
Glavni cilj finskog obrazovnog sistema je da obezbedi kvalitetno opšte obrazovanje. Ono je besplatno za sve, deca u školi imaju besplatne zdrave obroke, a besplatni su i svi digitalni uređaji i alati koji se koriste u nastavi. Multidisciplinarni pristup, koji je usredsređen na učenika, zasniva se na rešavanju problema, istraživanju i iskustvenom učenju. Finski nastavnici su motivisani kroz autonomiju koja im je data da planiraju sopstvenu nastavu i resurse, a međusobno sarađuju i zajednički prave planove nastave.
Celoživotno učenje i inkluzivno obrazovanje
Finski obrazovni sistem promoviše celoživotno učenje jer promene u ličnom i kolektivnom obrazovanju treba da prate promene u društvu i nauci. Bez obzira na godine i obrazovanje, svi građani mogu da nastave školovanje, birajući oblasti koje žele da istražuju. Obrazovanje učenika s posebnim potrebama je odlično integrisano u nacionalni obrazovni sistem Finske. Nastavnici prolaze kroz posebne obuke kako bi bolje razumeli razne načine na koje mogu pomoći deci s posebnim potrebama.
Finski vrtići i predškolske ustanove prate nacionalni nastavni plan i program za obrazovanje i brigu o ranom detinjstvu, uglavnom kroz igru. Domaći zadaci su minimalni, a školski dani kratki, naročito u nižim razredima. Osim toga, nisu koncipirani tako da učenici ponavljaju ono što su učili na času, već da nauče nešto novo i da istražuju uz pomoć roditelja, drugih članova porodice ili šire sredine u kojoj žive.
Napredak svakog učenika prati se kroz ishode učenja nacionalnog kurikuluma, a učenje se procenjuje kroz različite kvalitativne metode koje se fokusiraju na ukupan razvoj učenika, umesto na naš model ocenjivanja veština pamćenja i kvantitativne rezultate.
Šta ćemo od svega prikazanog i prenetog iskoristiti, kao i kako papagaje pretvoriti u kreativce, pokazaće, posle ove konferencije, i vreme.
I. Radoičić