Mladi ne gledaju TV, politika ih ne zanima, stalno su onlajn
BEOGRAD: Prema poslednjim istraživanjima, sprovedenih na populaciji od 15 do 30 godina, mladi u Srbiji televiziju i rijaliti programe ne gledaju, informišu se preko društvenih mreža, najviše Fejsbuka, nezainteresovani su za politička dešavanja, većinom su nezaposleni i žive sa roditeljima, a najveći broj njih želi da se iseli iz Srbije.
Samo 27 odsto mladih od 1.200 ispitanih iz cele Srbije, zainteresovano je za politička dešavanja, dok 85 odsto njih nije član nijedne partije i samo 3,5 odsto njih smatra da ima uticaja na političke procese, pokazalo je istraživanje Krovne organizacije mladih Srbije o potrebama mladih.
Kako prenose beogradski mediji, to za posledicu ima da redovno svoje pravo na izborima iskoristi 32 odsto mladih, nikada ne glasa njih 37 odsto, dok ostali to čine povremeno.
Skoro 40 odsto mladih smatraju da su svi političari isti, pokazuju podaci istog istraživanja, a 70 odsto smatra da se političke partije ne obraćaju mladima.
Oko 85 odsto njih izjasnilo se da ne veruje političarima, a 80 odsto smatra da ne postoje medijske slobode u Srbiji.
Mladi najčešće za informisanje koriste Fejsbuk, Instagram i portale, televizija je na drugom mestu, porodica i prijatelji na trećem, dok su dnevne novine na četvrtom.
Prema istom istraživanju, 12 odsto ima platu veću od republičkog proseka, 26 odsto ima manju, a čak 61 odsto njih ne zarađuje.
Mladi u Srbiji nemaju poverenje u institucije, pokazala je prosečna ocena 3 (ocenjivano je od 1 do 5), koja je istovremeno i maksimalna koju su uspele da dobiju neke od institucija - vojska, policija, državni organi ili crkva.
Podaci Akcionog plana nacionalne strategije za mlade Ministarstva omladine i sporta govore da je stopa zaposlenosti mladih, starosti od 15 do 30 godina, povećana sa 26 odsto, koliko je iznosila pre sedam godina, na 35 odsto.
Broj mladih koji rade na radnom mestu koje odgovara njihovim kvalifikacijama smanjen je sa 62 odsto na 59, subvencije za samozapošljavanje koristi samo oko jedan odsto mladih, dok 20 odsto njih smatra da je bolje pokrenuti sopstveni biznis, nego raditi za drugoga, a kao najsigurniji biznis vide otvaranje privatnih vrtića i igraonica.
Akcioni plan Ministarstva pokazao je da se tokom prošle godine, finansijski i stambeno osamostalilo od roditelja samo 13 odsto, dok 64 odsto njih to nije učinilo. Prema istraživanju Ministarstva omladine i sporta, 63 odsto mladih, nasuprot 37 odsto, planira da se iseli iz zemlje i to u najvećem procentu, 45 odsto, u neku od zemalja Zapadne Evrope.
Prema tom istraživanju Ministarstva, među mladima starosti od 15 do 19 godina, čak 97,7 odsto njih svakodnevno koristi internet.