Mediji retko o mladima, mahom senzacionalistički
BEOGRAD: Medijski sadržaji za mlade u Srbiji su veoma oskudni i mahom senzacionalistički, a umesto analitičkog pristupa, dominira senzacionalističko izveštavanje u kojem se mladi veličaju kao heroji ili su kritikovani i predstavljeni kao lenji i nekulturni, pokazao je izveštaj “Mladi u medijskom ogledalu 2018” koji je predstavila Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS).
Istraživanje koje je sprovedeno od februara do aprila 2018. pokazalo je da je veoma mali broj tekstova o mladima u dnevnoj štampi (1,9 odsto), u centralnim informativnim televizijskim emisijama (2,9 odsto) i na onlajn portalima (4,6 odsto).
Takođe, anketa sprovedena u aprilu i maju 2018. u devet gradova u Srbiji, u kojoj su studenti i učenici srednjih škola navodili medije koji se obraćaju mlađoj populaciji, pokazala je da su to uglavnom portali (Vice, Infostud, Buka, Portal Mladi), dok se na listi nisu našle nijedne dnevne novine.
Istraživanje “Mladi u medijskom ogledalu” sprovodi se drugu godinu za redom, a prema rečima Bobana Stojanovića iz KOMS-a, cilj je da se ispita u kojoj meri su mladi prisutni i na koji način predstavljeni u medijima - štampanim, elektronskim i onlajn medijima.
Analiziraju se različite uređivačke politike i publika kojima se mediji obraćaju, a izveštaj pokazuje da je zastupljenost mladih u medijima veoma niska u odnosu na ostatak populacije, kao i da nema mnogo izveštaja i priloga posvećenoj toj populaciji.
Teme su uglavnom na vrednosti, a primetno je da mediji pokušavaju da “satanizuju” mlade, a posebno kada se dese određeni događaji koji su, u stvari, povod za izveštavanje. Veoma je mali broj istraživačkih, analitičkih i afirmativnih tekstova o mladima, navodi Stojanović.
Istraživanje pokazuje i da mladi najviše govore o sebi, ali da to veoma često rade i političari, odnosno donosioci odluka, koji koriste spominju mlade u temama koje njima odgovaraju, kao što je nezaposlenost.
Mediji bi trebalo da se mnogo više bave mladima, posebno javni servis čija je to zakonska obaveza, ali i komercijalni mediji treba da prilagode svoje sadržaje toj populaciji budući da mladi čine petinu stanovništva i da su ozbiljna publika, zaključuje Stojanović.