KO TI DADE DOZVOLU Čak 80% vozača ne zna gde DA STANE u slučaju kvara na auto-putu
Sve češće čujemo kako je na auto-putu vozilo naletelo na vozača koji je bio u zaustavnoj traci, a takvi slučajevi redovno završavaju najgorim posledicama.
U uslovima loše vidljivosti ili u mraku opasnost postaje još veća.
Međutim, to ne treba da nas čudi. Naime, prema istraživanju britanskog automobilskog kluba RAC, čak 80 posto vozača ne zna gde treba da bude u slučaju kada zbog kvara ili nekog drugog razloga moraju da stanu u zaustavnu traku auto-puta.
Njih tek 22 posto znalo je sveto pravilo koje ima svega tri jednostavne tačke:
1) izađite iz vozila i budite uz zadnji kraj svog automobila;
2) pazite na to da ste što više udaljeni od saobraćaja i
3) po mogućnosti stanite iza metalne barijere.
Što je najgore, njih čak 10% ubeđeno je da je najbolje da ostanu da sede u automobilu, iako se tako izlažu riziku teških povreda u slučaju da se u njihovo vozilo zabije neko drugo. Doduše, njih čak 65% kaže kako bi izašlo iz automobila, ali bi stajalo s prednje strane automobila. I to je rizično jer će ih u slučaju udara povrediti ili čak ubiti sopstveno vozilo.
Ovo istraživanje, napravljeno na uzorku od čak dve hiljade vozača, u apsolutnoj je korelaciji sa zaključcima vozača vozila za hitnu asistenciju, koji tvrde da je 78% ljudi čekalo njihovu pomoć sedeći u kabini vozila, kao vrlo lake mete.
Iskusni Džejms Palister, koji već godinama patrolira putevima širom Velike Britanije, kaže da za vozače i putnike ima vrlo jednostavne savete. Prvo, iz automobila treba da izlaze na vrata koja su na suprotnoj strani odvijanja saobraćaja. To uključuje i vozača, znači, prelaz preko menjača je sigurniji od izlaska na sopstvena vrata. Zatim, treba stati iza vozila, odnosno, uz njegov zadnji desni deo, telom okrenutim u smeru saobraćaja. Ako je blizu metalna ograda, najbolje je stati iza nje.
Oni koji se budu kretali oko vozila moraju na sebi da imaju fluorescentni prsluk, a preporuka je da ga imaju svi koji izađu iz vozila. On je toliko jeftin da ih može biti više u pregradi za rukavice svakog automobila.
Naravno da mesto kvara treba označiti reflektirajućim trouglom, koji mora biti udaljen 50 metara od mesta na kojem stoji automobil. Konačno, čak i za banalne kvarove – kao što je puknuta guma - pametno je da pozovete pomoć na putu, koja će označiti mesto na kojem se odvija popravka i tako barem pokušati da na minimum svedete rizik od naleta nekog nepažljivog vozača.
I konačno, ako sve prođe dobro i vozilo uspete da pokrenete, pazite kako se uključujete u saobraćaj.
Nipošto nemojte samo dati žmigavac i uključiti se na put. Današnji auto-putevi imaju široku zaustavnu traku i preporuka je da na njoj ubrzate sve do sigurne brzine pa se onda u pogodnom trenutku lagano ubacite u redovni saobraćaj.