Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

IMPOZANTNI SPOMENIK posvećen herojima Batinske bitke ZANEMAREN NAKON RAZVODA Jugoslavije i SSSR

13.11.2023. 12:01 12:08
Piše:
Foto: Privatna arhiva

Mada je spadala u jedan od najkrvavijih okršaja Drugog svetskog rata na prostorima Jugoslavije, Batinska bitka (trajala od 11. do 29. novembar 1944), u posleratnom periodu socijalizma bila je, realno, gurnuta u zapećak do te mere da se i u očiglednom pokušaju da pokaže dostojno učešće u Narodnooslobodilačkoj borbi, vojvođansko „autonomaško” rukovodstvo, u kilavom pokušaju da finansira blokbaster poput „Bitke na Neretvi” i „Bitke na Sutjesci”, pre odlučilo za ekranizaciju „Velikog transporta”, istorijski gledano minornog, događaja prebacivanja dela sremačkih partizana i civila u Bosnu, nego za ovu epopeju.

Tako je te 1983. publika imala priliku da vidi Batu Životinju kako mauzerom ruši nemački avion, ali je ostala uskraćena za, na filmsko platno prenesenu, bitku u kojoj je poginuo nikada tačno utvrđen broj „sibiraca”, odnosno ratnika sovjetske Crvene armije i partizanskih boraca NOVJ, iako se najniže procene kreću od 2.000 do 3.000 poginulih.

Svojevrsni paradoks nepisanog pravila da se Batinska bitka, za razliku od proboja Sremskog fronta čija je bila strateška uvertira, nije previše spominjala, leži i u činjenici da je upravo na mestu održavanja ovog boja protiv udruženih fašističkih vojnih snaga nacističkog Vermahta, od njih okupirane marionetske fašističke Mađarske i zločinačke ustaške, takozvane Nezavisne Države Hrvatske, kao prvi u netom oslobođenoj Jugoslaviji nikao monumentalni spomenik „Pobede”, koji i danas iz baklje u visoko podignutoj levici Nike obasjava dunavski put lađarima i putnicima namernicima. Radom Antuna Avgustinčića i Draga Galića, kasnije proširenog celim memorijalnim kompleksom, dominira statua Pobede (referenca na boginju Niku, ali i Kip Slobode u luci Njujorka ), otkriven je već koliko 1947. ali kako je u najvećoj meri bio posvećen sovjetskoj braći po oružju jugoslovenskih partizana, raskid nove Jugoslavije i SSSR-a tek godinu dana kasnije, bacio je u zapećak impresivan spomenik postavljen na desnoj obali Dunava, na „Krvavoj koti 169”, koji u široj okolini i dan danji nosi nadimak „Julka”. Time je, utisak je, ovo veličanstveno spomen obeležje, svojevremeno prezentovano i u njujorškom Muzeju moderne umetnosti (MoMa) u sklopu izložbe o spomeničkom nasleđu socijalističke Jugoslavije, doživelo potpuno identičnu sudbinu jednom drugom spomeniku velikog skulptora Avgustinčića, udaljeno tek dvadesetak kilometara od Batine, u Somboru.

U temeljima ovog monumenta nalazi se i kosturnica sa ostacima pronađenih 1.297 poginulih boraca Crvene armije, iako se zna da je i ogroman broj njih zauvek nestao u plahovitim, ledenim vodama Dunava

Naime, mada je slovio za ubeđenog levičara i pripadao krugu tako ideološki orijentisanih umetnika (uostalom bio je 1939. i predsednik Društva prijateljstva SSSR-a i Jugoslavije), Avgustinčiću nije smetalo da sa Galićem 1940. izradi somborski spomenik, u marsejskom atenatatu ubijenog kralja Aleksandra Karađorđevića, kreatora Šestojanuarske diktature tokom koje su komunisti i njihovi simpatizeri stavljeni na „listu za odstrel”, odnosno zabranu rada i njihovo utamničenje kao političkih protivnika. Ulaskom mađarskih okupacionih snaga u Bačku, već godinu dana kasnije, spomenik je uklonjen, da bi ga posleratne komunističke vlasti pretopile u topolivnici u Topoli, dok je sam Avgustinčić u svojim zvaničnim referencama (ali i zvanične apologete velikog kipara) ovaj spomenik pominjao samo kao „konjaničku skulpturu”.

Predistorija prvog monumentalnog spomenika „nove Jugoslavije” seže u Avgustinčićev boravak sa delegacijom NOVJ u Moskvi, u koju je otišao još u proleće 1944. ne bi li po nacrtima Đorđa Anderejevića Kuna dao da se izrade ordeni za očigledno pobedničku partizansku vojsku. Kako je iz Moskve došao tek po završteku rata, u njegovim mapama se već nalazio prednacrt spomenika Batinske bitke, o kojoj je čuo mnogo toga pošto su u njoj najvažniju ulogu odigrali upravo Crvenarmejci Trećeg ukrajinskog fronta pod komandom maršala Tolbuhina, pored Žukova Staljinovog najomiljenijeg vojskovođe. Ipak, zamišljen kao svojevrsna zahvalnica sovjetskoj braći i sa idejom da bude ekspresno izgrađen kako bi ga videli i borci Crvene armije koji se nakon sloma nacističke Nemačke i demobilizacije Dunavom vraćaju u SSSR, njegova izgradnja je prvobitno, već pri kraju ratnih operacija 1945. uz obećanje Josipa Broza da će biti završen do kraja juna iste godine, bila poverena izvesnom sovjetskom inžinjerijskom pukovniku, arhitekti Feldmanu, čije je ime, ali i biografija, do danas ostala tajna.

Pripreme za postavljanje spomenika zamišljenog kao klasičnog predratnog socrealističkog memorijalnog monumenta sa primesama ruske avangarde koji bi predstavljao sovjetskog pripadnika elitnih gardijskih jedinica takozvanih „razvijotki” uzdignutog na visoki stub, bile su uveliko u toku, ali je, koristeći svoje lično prijateljstvo za liderom jugoslovenskih komunista i pobedničkih partizana Titom i vlastiti visoki položaj u hijerarhiji novih vlasti, Avgustinčić stopirao ceo projekat i progurao svoju ideju „Pobede” čija sedammetarska figura na obelisku visokom 19,5 metara i danas dominira platoom Gradac, poviše sela Batina sa desne, danas hrvatske, obale Dunava. U temeljima ovog monumenta nalazi se i kosturnica sa ostacima pronađenih 1.297 poginulih boraca Crvene armije, iako se zna da je i ogroman broj njih zauvek nestao u plahovitim, ledenim vodama Dunava. Docnije, ceo kompleks je 1979. upotpunjen Spomen domom Batinske bitke, dok je dve godine kasnije i sa leve, danas srpske, strane velike reke podignut Spomen muzej jednoj od najvećih i najkrvavijih bitaka Drugog svetskog rata na prostorima Jugoslavije. Kako na trusnom području kao što je Balkan ne nedostaje ratova i stradanja, poslednji u nizu, građanski jugoslovenski rat je doneo zapuštenost i delimično skrnavjenje ovog monumenta, čemu je doprinela i dramatična promena ideološkog narativa novonastalih samostalnih država, da bi u periodu proevropskog „šminkanja” deklarativnim antifašizmom njihova obnova i uređenje bilo iskorišteno za predstavljanje onog lepšeg, slobodarskog lica država sukcesora blaženopočivše Jugoslavije prema svetu.

Milić Miljenović

 

Piše:
Pošaljite komentar