MODERNA BELA TEHNIKA TRAJE SAMO KOLIKO I GARANCIJA Evo šta učiniti kad vam se pokvari veš mašina, frižider...
Kupci u Srbiji godišnje podnesu više od 1.000 žalbi na neispravne tehničke aparate, pre svega televizore i audio opremu. Često se mogu čuti komentari o tome kako se nekad kupovalo da traje, pa je tako i danas u nekim stanovima, pogotovo u starijoj gradnji, moguće videti aparate kupljene 80-ih godina prošlog veka ili nameštaj čak i iz ranijih decenija.
A danas, kako mnogi komentarišu, tehnika se pokvari čim joj istekne garancija, odnosno trajaće, sigurni su, upravo toliko i posle će se više isplatiti da kupe novo, nego da samo nešto manje novca daju za popravku.
Vesna Perinčić iz Republičkog udruženja potrošača smatra da bi bilo važno da se i u naš zakon uvede obaveza trgovca da i nakon isteka garantnog lista obezbedi rezervne delove i održavanje tog proizvoda izvesni period.
- Generalno je problem izuzetno veliki broj reklamacija potrošača na pre svega tehničku robu, ali isto tako kada se posmatra statistički ogroman broj reklamacija je i na obuću, pa zatim i na odeću – objašnjava Vesna Perinčićeva za RTS. - Dakle, pitanje je koliko je kvalitetna roba koja se kod nas uvozi, mada je generalno zaključak da kod nas još nije razvijeno to konkurentsko tržište, pa je otuda i slabiji kvalitet robe koja se plasira na tržište. Garancija tj. garantni list koji se izdaje potrošaču je izjava volje trgovca i proizvođača kojim garantuju da će proizvod savršeno funkcionisati u određenom vremenskom periodu i ona važi i primenjuje se pod uslovima koji su dati u garantnom listu, odnosno toj izjavi trgovca ili proizvođača. Tada potrošač može da se javi kada ostvaruje svoja prava po osnovu garantnog lista kako trgovcu, tako i proizvođaču.
Garancija i nakon garancije
Međutim, ističe, u slovenačkom zakonu o zaštiti potrošača postoji obaveza trgovca da i nakon isteka garantnog lista obezbedi rezervne delove i održavanje tog proizvoda najmanje tri naredne godine.
- Kod nas te odredbe nema u zakonu, a trebalo bi da postoji pre svega zbog toga što nije ni ekološki opravdano da se proizvodi koriste samo koliko traje garantni rok, a da ste posle toga vi ste prinuđeni da kupite novi proizvod i da se odreknete starog, jer za isti nemate garantne delove, odnosno ne možete da ga servisirate – navodi Vesna Perinčić. - Važno je da je proizvod moguće popraviti i da sa aspekta zaštite životne sredine nije opravdano da se ti proizvodi jednostavno bacaju i da služe kao otpadni materijal.
Šta kada nam stigne oštećena roba
Govoreći o tome da li potrošači, pored garancije kvaliteta, treba da dobiju i nekakvu garanciju trgovca, jer česte su pritužbe potrošača na to da tehnika na njihovu adresu stigne oštećena u transportu, Perinčićeva kaže da je i to problem.
- Tu je problem i na koji način se kupuje, da li je onlajn kupovina, da li ste kupili u radnji i da vam trgovac isporučuje robu, ali u svakom slučaju odgovornost za stvar koja je predmet kupovine je na trgovcu do momenta prelaska rizika na potrošača, a to je do momenta kada se roba isporuči potrošaču - objašnjava ona. - Ipak, potrošač mora biti razumno obazriv. Potrebno je da insistira da se otpakuje ambalaža da vidi pre svega da li je unutra proizvod koji je kupio, zatim da li je oštećen. Onda se gleda da li je, a ukoliko potrošač to ne uradi, da li je oštećena kutija. Ako je oštećena ambalaža, pretpostavlja se da je u transportu oštećen i uređaj ukoliko se utvrdi to oštećenje“, savetuje Perinčićeva.
Zašto je važno da proizvod ipak kupimo u Srbiji
Svima nam je veoma važna i cena proizvoda, a često imamo utisak da su u inostranstvu svi proizvodi jeftiniji, posebno računarska oprema. Perinčićeva naglašava da bez obzira na cenu, potrebno je da se kupuje kod nas upravo zbog ostvarivanja prava po osnovu saglasnosti i po osnovu izdatog garancijskog lista.
- Kad je reč o cen proizvoda, opet se moramo vezati za konkurenciju - navodi Vesna Perinčić. - Potrebno je da se razvije konkurencija i da će na taj način i cene biti niže i prihvatljivije za potrošače.
I za kraj je usledio savet kupcima.
- Potrošači moraju dobro pogledati i karakteristike proizvoda i uputstva za upotrebu, dakle tehničke karakteristike i pre svega videti koliko se daje garancija na proizvod. Jer, ukoliko potrošač dobija, na primer, garanciju pet godina, to potvrđuje i da je proizvod kvalitetniji, ali i da će imati postprodajne usluge za taj proizvod - zaključila je Vesna Perinčić.
(Dnevnik, RTS)