МОДЕРНА БЕЛА ТЕХНИКА ТРАЈЕ САМО КОЛИКО И ГАРАНЦИЈА Ево шта учинити кад вам се поквари веш машина, фрижидер...
Купци у Србији годишње поднесу више од 1.000 жалби на неисправне техничке апарате, пре свега телевизоре и аудио опрему. Често се могу чути коментари о томе како се некад куповало да траје, па је тако и данас у неким становима, поготово у старијој градњи, могуће видети апарате купљене 80-их година прошлог века или намештај чак и из ранијих деценија.
А данас, како многи коментаришу, техника се поквари чим јој истекне гаранција, односно трајаће, сигурни су, управо толико и после ће се више исплатити да купе ново, него да само нешто мање новца дају за поправку.
Весна Перинчић из Републичког удружења потрошача сматра да би било важно да се и у наш закон уведе обавеза трговца да и након истека гарантног листа обезбеди резервне делове и одржавање тог производа извесни период.
- Генерално је проблем изузетно велики број рекламација потрошача на пре свега техничку робу, али исто тако када се посматра статистички огроман број рекламација је и на обућу, па затим и на одећу – објашњава Весна Перинчићева за РТС. - Дакле, питање је колико је квалитетна роба која се код нас увози, мада је генерално закључак да код нас још није развијено то конкурентско тржиште, па је отуда и слабији квалитет робе која се пласира на тржиште. Гаранција тј. гарантни лист који се издаје потрошачу је изјава воље трговца и произвођача којим гарантују да ће производ савршено функционисати у одређеном временском периоду и она важи и примењује се под условима који су дати у гарантном листу, односно тој изјави трговца или произвођача. Тада потрошач може да се јави када остварује своја права по основу гарантног листа како трговцу, тако и произвођачу.
Гаранција и након гаранције
Међутим, истиче, у словеначком закону о заштити потрошача постоји обавеза трговца да и након истека гарантног листа обезбеди резервне делове и одржавање тог производа најмање три наредне године.
- Код нас те одредбе нема у закону, а требало би да постоји пре свега због тога што није ни еколошки оправдано да се производи користе само колико траје гарантни рок, а да сте после тога ви сте принуђени да купите нови производ и да се одрекнете старог, јер за исти немате гарантне делове, односно не можете да га сервисирате – наводи Весна Перинчић. - Важно је да је производ могуће поправити и да са аспекта заштите животне средине није оправдано да се ти производи једноставно бацају и да служе као отпадни материјал.
Шта када нам стигне оштећена роба
Говорећи о томе да ли потрошачи, поред гаранције квалитета, треба да добију и некакву гаранцију трговца, јер честе су притужбе потрошача на то да техника на њихову адресу стигне оштећена у транспорту, Перинчићева каже да је и то проблем.
- Ту је проблем и на који начин се купује, да ли је онлајн куповина, да ли сте купили у радњи и да вам трговац испоручује робу, али у сваком случају одговорност за ствар која је предмет куповине је на трговцу до момента преласка ризика на потрошача, а то је до момента када се роба испоручи потрошачу - објашњава она. - Ипак, потрошач мора бити разумно обазрив. Потребно је да инсистира да се отпакује амбалажа да види пре свега да ли је унутра производ који је купио, затим да ли је оштећен. Онда се гледа да ли је, а уколико потрошач то не уради, да ли је оштећена кутија. Ако је оштећена амбалажа, претпоставља се да је у транспорту оштећен и уређај уколико се утврди то оштећење“, саветује Перинчићева.
Зашто је важно да производ ипак купимо у Србији
Свима нам је веома важна и цена производа, а често имамо утисак да су у иностранству сви производи јефтинији, посебно рачунарска опрема. Перинчићева наглашава да без обзира на цену, потребно је да се купује код нас управо због остваривања права по основу сагласности и по основу издатог гаранцијског листа.
- Кад је реч о цен производа, опет се морамо везати за конкуренцију - наводи Весна Перинчић. - Потребно је да се развије конкуренција и да ће на тај начин и цене бити ниже и прихватљивије за потрошаче.
И за крај је уследио савет купцима.
- Потрошачи морају добро погледати и карактеристике производа и упутства за употребу, дакле техничке карактеристике и пре свега видети колико се даје гаранција на производ. Јер, уколико потрошач добија, на пример, гаранцију пет година, то потврђује и да је производ квалитетнији, али и да ће имати постпродајне услуге за тај производ - закључила је Весна Перинчић.
(Дневник, РТС)