Dva Erbasova helikoptera u jatu MUP-a
Srbija je dobila dva “Erbasova” helikoptera H145M, najmodernije letelice koje će koristiti srpska policija, a ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović je istakao da je tom nabavkom posle 40 godina počela obnova Helikopterske jedinice MUP-a.
- MUP Srbije će imati ukupno četiri letelice te klase, a zaključeni su ugovori za nabavku još tri transportna helikoptera “super puma”. To znači da će naše ministarstvo biti među tri u Evropi koji koriste takve letelice u policijske svrhe - rekao je Stefanović novinarima posle probnog leta u jednom od dva “Erbasova” helikoptera.
Kako je naveo, stari helikopteri MUP-a, koji se redovno održavaju, su i dalje u upotrebi, ali postoji potreba za tehnološkim napretkom.
Stefanović je naglasio da je, osim helikoptera, nabavljena i najsavremenija oprema za rad u svim vremenskim uslovima koja omogućava da slete i na nepripremljen teren, što sa starim helikopterima nije bilo moguće. Pojasnio je da helikopteri imaju i novu opremu za noćno osmatranje s ugrađenim kamerama u letelicama koje omogućavaju da operater, umesto pilota, osmatra granicu ili prati neku drugu akciji, kao i da tokom noći ”vidi sve kao na dlanu”.
Istakao je da su helikopteri opremljeni i najsavremenijom medicinskom opremom, tako da će lekarski timovi tokom leta moći da na najkvalitetniji način pruže pomoć ugroženima i da ne gube vreme do transporta do najbliže bolnice.
- Ovi helikopteri mogu da za samo minut i 20 sekundi budu u vazduhu što je izuzetno kratko vreme, a to nam je bilo veoma bitno zbog brzog reagovanja u vanrednim i kriznim situacijama - naveo je Stefanović i dodao da bi u narednih mesec dana trebalo da stigne još jedan “Erbasov” helikopter H145M, a početkom sledeće godine i četvrti.
Kako je rekao, ti helikopteri biće korišćeni za transport specijalnih jedinica, nadzor državne granice, kontrolu saobraćaja, gašenje požara i spašavanje ljudi.
Novi helikopteri Ministarstva unutrašnjih poslova “erbas H-145M” biće u punoj upotrebi za dve do tri nedelje, dodao je ministar Stefanović.
Komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić rekao je da su piloti MUP-a do sada leteli na helikopterima iz 80-ih i 90-ih godina prošlog veka, a da “Erbasove” letelice pokazuju koliko je Srbija zaostajala u razvoju avijacije. Kako je naveo, nabavkom novih helikoptera srpska policija je za kratko vreme uspela da uhvati korak sa najmodernijom tehnologijom.
Ono što je, takođe, važno je da je helikopter “erbas H-145M” pođednako upotrebljiv za civilne i vojne namene, te je unifikacija na taj standard odlična ideja, pre svega, zbog jednostavnosti i cene održavanja. Ne može se porediti s “gazelama”, koje su u upotrebi, jer pripadaju drugačijim kategorijama. Helikopter H145M prilično je veći i sposobniji, maksimalna masa približno dvostruko veća, ali i znatno noviji. Međutim, tome treba dodati još neke, veoma važne detalje celog “posla”.
Upoređujući stare helikoptere MUP-a i “Erbasove”, istakao je da je vreme startovanja novih letelica mnogo kraće što je, kako kaže, važno kako bi jedinice MUP-a bile brže i efikasnije u pružanju pomoći.
- Prvi put ćemo koristiti naočare za noćno letenje koje će nam omogućiti da noću slećemo na nepripremljene terene i to će biti nešto novo ne samo za pilote, već i za ceo sistem koji je uključen uavijaciju - naveo je Nedić. Dodao je da je deo pilota Helikopterske jedinice MUP-a već prošao višemesečnu obuku za upravljanje “Erbasovim” letelicama, a da će do kraja godine biti obučeni svi piloti.
Prva dva helikoptera dobiće registracije JU-MED i JU-SAR. registarske oznake otkrivaju i njihove uloge. MED će biti namenjen medicinskom transportu dok će SAR biti zadužen za dežuranje u civilnom sistemu traganja i spasavanja vazduhoplova u nevolji.
Najveća brzina helikoptera je 268 kilometara na sat, a autonomija 680 kilometara. Stalna posada broji jednog ili dva člana, a uz to, može da preveze još najviše 10 putnika/vojnika u kabini dužine 3,4, širine 1,4 i visine 1,3 metara.
M. Bozokin