Đaci imaju podršku i nastavnika i roditelja
Majke su upoznate sa mnogim značajnim pitanjima iz života svoje dece, kao što su njihovi prijatelji, načini na koji troše novac i provode slobodno vreme.
Devojčice u većim procentima od dečaka smatraju da njihove majke znaju mnogo o tome ko su im prijatelji, gde provode slobodno vreme i gde izlaze uveče. Dečaci u većem procentu nego devojčice navode da njihovi očevi znaju mnogo o tome ko su im prijatelji, kako troše novac , gde provode slobodno vreme i šta rade u slobodno vreme. To su neki od rezultata istraživanja u vezi sa ponašanjem dece školskog uzrasta u Srbiji, koje je objavio Institutu za javno zdravlje Srbije “Dr Milan Jovanović Batut”, a sproveo ga je zajedno sa Ministarstvom zdravlja Svetskom zdravstvenom organizacijom.
Istraživanje je urađeno u 101 osnovnoj i srednjoj školi u Srbiji u školskoj 2017/2018 godini, uz podršku Ministarstva zdravlja i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a obuhvaćeni su učenici petih i sedmih razreda osnovnih i prvog razreda srednjih škola.
- Cilj istraživanja je sticanje uvida u zdravstvena ponašanja dece i bolje razumevanje socijalnog konteksta, komunikacije posredstvom elektronskih medija, samoprocene zdravlja i zdravstvenih tegoba, povreda i vršnjačkog nasilja, navika u ishrani, uhranjenosti i doživljaja telesnog izgleda, oralnog zdravlja i fizičke aktivnosti, reproduktivnog i rizičnog ponašanja. Primenjena je jedinstvena međunarodna metodologija, koja daje mogućnost poređenja nacionalnih rezultata, sa rezultatima iz 45 zemalja, koje su u ovom ciklusu realizovale istraživanje - kažu u “Batutu”.
Obuhvaćene su 64 škole za svaki od razreda, po 39 škola za svaki od razreda kao glavni uzorak, a zbog potencijalnih odbijanja za učešće u istraživanju, određen je dodatni broj škola koje su predstavljale zamene, po 25 za svaki razred. U svakoj školi bilo je predviđeno anketiranje jednog ili dva odeljenja jednog razreda. Definisana su četiri statistička regiona, Beograd, Vojvodine, Šumadija i Zapadna Srbija, Južna i Istočna Srbija. U Vojvodini je odabrano 10 srednjih škola, od čega su dve gimnazije, 10 osnovnih škola za peti razred i 11 osnovnih škola za sedmi razred, a istraživanje je trajalo od 16. aprila do 7. juna prošle godine.
Prema sopstvenoj proceni, učenici u velikoj meri imaju podršku drugova i drugarica u različitim situiacijama. Skoro dve trećine (62,2 odsto) učenika u potpunosti se slaže sa tvrdnjom da imaju drugove i drugarice sa kojima mogu da podele radost i tugu, a više od polovine (52,1 odsto njih) u potpunosti se slaže sa tvrdnjom da sa svojim drugovima i drugaricama mogu da razgovaraju o svojim problemima.
U okviru socijalnog konteksta, pitanja su bila u vezi sa porodicom vršnjacima i školom. Istraživanje je pokazalo da najveći broj učenika i učenica može otvoreno da komunicira sa roditeljima. Skoro tri četvrtine navelo je da može lako i veoma lako da priča sa svojim ocem o stvarima koje ih muče, a još lakše razgovraju sa majkom. Razlike u lakoći komunikacije su uočljivije kada se radi o komunikaciji sa ocem: veći broj dečaka (80,2 odsto) u poređenju sa devojčicama (67,5 odsto) lako ili prilično lako komunicira sa ocem.
- Deca smatraju da im porodica pruža neophodnu podršku i to se 80,5 odsto đaka u potpunosti slaže sa tvrdnjoma da porodica pokušava da im pomogne kada je to potrebno, a više od 70 odsto se u potpunosti slaže da tvrdnjama da od porodice dobija potrebnu emocionalnu pomoć i podršku (75,8 odsto), da se porodicom može da razgovara o sopstvenim problemima (70.1 odsto) i da je njihova porodica spremna da im pomogne u donošenju odluka (78,2 odsto) - pokazalo je istraživanje.
U periodu adolescencije kod oba pola, značajni su odnosi sa školskim drugiovima i drugaricama, a oni učenici koji navode da imaju vršnjake koji su prijateljski nastrojeni i koji im pružaju podršku, imaju manju verovatnoću da se upuste u rizična ponašanja, kao što su na primer pušenje i pijenje alkoholnih pića. Istraživanja potvrđuju pozitivan uticaj podrške nastavnika učenicima, posebno naglašavajući značaj ove podrške u ranoj adolescenciji. Kvalitetan odnos nastavnika i učenika doprinosi razvoju društveno prihvatljivog ponašanja mladih.
Skoro svaki drugi učenik petog i sedmog razreda osnovne škole i prvih razreda srednjih škola, školu veoma ili donekle voli. Većina devojčica i dečaka se slaže sa tvrdnjom da učenici u njihovom razreda vole da budu zajedno.
- Dve trećine ispitanika slaže se sa tvrdnjom da je većina učenika u njihovom razredu prijateljski raspoložena i želi da pomogne. Većina učenika, slaže se sa tvrdnjom da ih drugi učenici prihvataju takvim kakvi jesu. Manje od petine učenika smatra da im školske obaveze predstavljaju veliko opterećenje i to najviše dečaci u sedmom razredu i prvom srednje škole. Većina učenika se slaže ili potpuno slaže sa tvrdnjom da ih profesori prihvataju takvim kakvi jesu, češće dečaci u odnosu na devojčice. Više od 60 odsto devojčica petih razreda osnovnih škola slaže se ili potpuno slaže sa tvrdnjom da nastavnici/profesori vode računa o njima kao osobama, dok je ovaj procenat znatno manji među devojčicama prvih rezreda srednjih škola, gde iznosi 23,8 odsto - navodi se u istraživanju.
Blizu polovine učenika slaže se sa tvrdnjom da ima veliko poverenje u nastavnike, odnosno profesore i to njih 48,1 odsto.
LJ. Petrović